«هکرها در پی نفوذ به پژوهش‌های دانشگاه آکسفورد در امر تولید واکسن کووید بوده‌اند»

هدف حدود یک پنجم از ۷۷۷ حمله سایبری در سال گذشته، واکسن یا سایر سازمان‌های بهداشتی بوده‌اند

بسیاری حملات با استفاده از نام ان اچ اس،، مخفف نظام درمانی عمومی بریتانیا، انجام شده است- 

NIKLAS HALLE'N / AFP

به گفته ماموران اطلاعاتی سایبری، هکرها و جاسوسان دولتی در طول سال گذشته به‌شکلی خستگی‌ناپذیر بخش سلامت و تولید واکسن کووید-۱۹ را هدف قرار داده‌اند.

مرکز ملی امنیت سایبری «ان‌سی‌اس‌سی» (NCSC) که بخشی از مقر ارتباطات دولت (جی‌سی‌اچ‌کیو) است، اعلام کرده که تعداد ۴۴۲ مورد کلاهبرداری «فیشینگ» [نوعی حمله سایبری که در آن ایمیل‌هایی ظاهرا از نهادها یا اشخاص معتبر فرستاده می‌شود] با استفاده از نام تجاری نظام درمان عمومی بریتانیا «ان‌اچ‌اس» (NHS) به اضافه ۸۰ برنامک تقلبی ان‌اچ‌اس را متوقف کرده است. حدود ۴.۴ میلیارد «تعاملات بالقوه مضر» نیز بلاک (مسدود) شده‌اند.

ان‌سی‌اس‌سی در گزارش سالیانه خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، افشا کرد که در یک مورد، کارشناسان فناوری دولتی مجبور شده‌اند برای دفاع از پژوهشگران واکسن در دانشگاه آکسفورد در مقابل اخاذی سایبری که «توانایی بالقوه ایجاد اختلال‌های عمده در واکنش بریتانیا در مقابل همه‌گیری» داشته است، وارد عمل شوند.

این گزارش می‌افزاید که در حالی که باندهای بزهکار از راه‌های دیگر از همه‌گیری سوءاستفاده کرده‌اند، در سال گذشته، دولت‌های متخاصم توجه خود را به پژوهش‌های پزشکی و واکسن معطوف کرده‌اند.

در مجموع، هدف حدود یک پنجم از ۷۷۷ حمله سایبری که ان‌سی‌اس‌سی در سال گذشته با آن رو‌به‌رو شده، واکسن یا سایر سازمان‌های بهداشتی بوده‌اند. تعداد این حملات در سال پیش از آن ۷۲۳ مورد بوده است. 

همه‌گیری‌جهانی ویروس کرونا به هکرها این فرصت را هم داد که در نتیجه روی آوردن گسترده‌تر به دورکاری و استفاده از خدمات کلاود و کامپیوترهای شخصی، واحدهای بازرگانی را بیشتر هدف قرار دهند.

لیندی کامرون، مدیر این اداره جاسوسی و اطلاعاتی گفت: « یکی از روش‌هایی که ان‌سی‌اس‌سی در سال گذشته شاهد آن بود، رشد نگران‌کننده گروه‌های [سایبری] بزهکار در استفاده از باج‌افزار برای اخاذی از سازمان‌ها بود.»

«از نظر من، اکنون این فوری‌ترین تهدید امنیت سایبری برای کسب‌وکارهای بریتانیایی است؛ به گونه‌ای که فکر می‌کنم باید در جلسات هیئت‌های مدیره در اولویت بالاتری قرار گیرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، خانم کامرون هشدار داد که جایی که جنایات سایبری مطرح می‌شود، احتمال دارد همه‌گیری برای سال‌ها به طور قابل توجهی بر سازمان‌ها سایه بیفکند.  

او افزود: «برخی گروه‌ها همچنین ممکن است از این اطلاعات برای تضعیف اعتماد عمومی به واکنش‌های دولت در قبال همه‌گیری استفاده کنند. اکنون بزهکاران به طور منظم از حملاتی با مضمون کووید برای فریب مردم استفاده می‌کنند.»

ان‌سی‌اس‌سی درگزارش سالیانه خود از چین به عنوان بزرگ‌ترین خطر علیه امنیت فناوری بریتانیا یاد می‌کند.

این نهاد هشدار داده است که پکن «یک بازیگر بسیار ماهر در فضای سایبری با جاه‌طلبی‌های فزاینده است که نمایانگر [تلاش این کشور برای] نفوذ فراتر از مرزهای آن و اثبات‌کننده توجه آن به اسرار تجاری بریتانیا است.»

بنا به گزارش ان‌سی‌اس‌سی، روسیه هم به دلیل موقعیتش به عنوان مکانی امن برای باندهای سازمان‌یافته بزهکار، خطری هم مستقیم و هم غیرمستقیم است. این گزارش می‌افزاید که ایران و کره شمالی چندان مهارتی در فناوری ندارند اما همچنان خطرناک‌اند. 

سِر جِرِمی فلمینگ، رئیس جی‌سی‌اچ‌کیو، نیز گفته است که دو حمله سایبری عظیم، یکی با نام «سولارویند» و دیگری که مایکروسافت اکسچنج [سرور بخشی از خط تولید مایکروسافت که ارسال و دریافت ایمیل‌ها، تقویم و تماس‌ها را مدیریت می‌کند] را هدف قرار می‌دهد، از جمله «جدی‌ترین وقایع حوادث سایبری جهانی‌اند که در سال های اخیر شاهد بوده‌ایم». او این حملات را به ترتیب به روسیه و چین نسبت داد. 

© The Independent

بیشتر از جهان