شدیدترین طوفان قرن ونکوور کانادا را درنوردید

«تمام خدمات ریلی ورودی و خروجی بندر ونکوور به‌دلیل سیلاب در بخش داخلی بریتیش کلمبیا قطع شده است»

طوفان شدید و «بی‌سابقه قرن» در کانادا دست‌کم یک کشته به جا گذاشت و راه‌های ارتباطی و خطوط راه‌آهن اطراف ونکوور را قطع کرده است.

دو روز بارندگی سنگین در سراسر استان پاسیفیکِ بریتیش کلمبیا سیلاب و رانش زمین را در پی داشته، جاده‌ها را مسدود کرده و به تخلیه کل شهر منجر شده است. علت بارش‌ها رودخانه‌ای جوی است. رودخانه‌های جوی مسیرهای باریک هوای مرطوب‌ حاوی مقادیر زیادی بخار آب‌اند.

یک زن دراثر رانش زمین بزرگراهی در ۱۶۰ کیلومتری شمال شرق ونکوور کشته شده است. دست‌کم دو نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.

پس از طوفان روز یکشنبه، هزاران نفر ناچار شدند خانه‌های خود را ترک کنند. هلیکوپترهای نجات ۲۷۵ نفر از جمله ۵۰ کودک را از بخشی از بزرگراه نزدیک شهر کوهستانی آگاسی که در اثر رانش زمین مسدود شده بود، جابه‌جا کرده‌اند.

در پی طغیان رودخانه و قطع مسیر پل‌ها، روز دوشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) از بیش از ۷۰۰۰ نفر جمعیت ساکن در شهر مریت، در ۲۰۰ کیلومتری ونکوور، خواسته شد منازلشان را تخلیه کنند، و شرکت تصفیه فاضلاب شهر تعطیل شد. اما به گفته مقام‌های مسئول، شماری از شهروندان همچنان در منازلشان گیر افتاده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چیلی‌وک و ابوتس‌فورد نیز دستورتخلیه بخش‌هایی از شهر داده شده است.

سیلاب و رانش زمین راه‌های ارتباطی ریلی به بندر ونکوور را کاملا قطع کرده است. بر اساس گزارش‌ها، این بندر روزانه حدود ۴۴۰ میلیون دلار (بیش از ۳۲۵ میلیون پوند) محموله جابه‌جا می‌کند.

متی پلی‌کرونیس، سخنگوی این بندر، گفت: «تمام خدمات ریلی ورودی و خروجی بندر ونکوور به‌دلیل سیلاب در بخش داخلی بریتیش کلمبیا قطع شده است.»

بخشی از بزرگراه کوکهالا، که ونکوور را به مناطق داخلی متصل می‌کند، به‌شدت آسیب دیده است. بزرگراه ترنس‌‌کانادا نیز دچار آب‌گرفتگی شده است.

این هم نمای دیگری از بزرگراه تخریب‌شده کوکهالا‌ــ می‌توانید قسمت دچار گسست را  آن‌سوی این رودخانه‌ که به‌سرعت در جریان است ببینید.

ــ کامیل کارامالی (KamilKaramali@) ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱

مایک فارن‌ورث، وزیر امنیت عمومی کانادا، گفت در مواردی مانند بزرگراه کوکهالا «ممکن است چند هفته یا ماه‌ها» طول بکشد تا شرایط به وضعیت عادی بازگردد. او گفت: «تا وقتی کارشناسان آنچه لازم است انجام ندهند، نمی‌دانیم [چقدر طول می‌کشد] و آن‌ها الان مشغول کارند.»

او در ادامه افزود این استان در نظر دارد پس از این طوفان «بی‌سابقه قرن» وضعیت اضطراری اعلام کند.

سیلاب‌ها بخش زیادی از انتقال گندم و کانولا از کانادا را دچار وقفه کرده است. خط لوله ترنس ماونتین (Trans Mountain)، که روزانه ۳۰۰ هزار بشکه روغن کانولا را از آلبرتا به پاسیفیک کوست منتقل می‌کند، تعطیل شده است.

آن‌سوی مرز در آمریکا، بیش از ۵۰ هزار مصرف‌کننده برق ایالتی واشنگتن روز سه‌شنبه بدون برق ماندند. مدارس داخل و اطراف شهر مرزی بلینگام سه‌شنبه برای دومین روز پیاپی تعطیل شدند.

در شهر فرندیل، در شمال واشنگتن، مقام‌های مسئول از مردم خواستند نواحی اطراف رودخانه نوک‌سک (Nooksack River) را که سطح آن بالا آمده و نگران‌اند طغیان کند، تخلیه کنند. جی اینسلی، فرماندار واشنگتن، در ۱۴ بخش وضعیت آب‌و‌هوایی اضطراری اعلام کرده است.

پس از آتش‌سوزی‌های گسترده که گنبد گرمایی بی‌سابقه‌ای ایجاد و یک شهر را کامل تخریب کرد، این دومین رویداد فاجعه‌بار در مقیاس گسترده است که این کشور در کمتر از شش ماه شاهد بوده است.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان