حکم بیژن قاسم‌زاده، قاضی مسدودکننده تلگرام نقض شد

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران: پرونده نقص داشت، حکم متناسب صادر می‌شود

یژن قاسم‌زاده، قاضی صادرکننده حکم فیلترینگ تلگرام - عکس از میزان

حکم بیژن قاسم‌زاده، قاضی صادرکننده حکم فیلترینگ تلگرام در دیوان عالی کشور نقض شده است. او پیش‌تر در شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران به اتهام «تاثیر دادن نفوذ اشخاص دولتی در تصمیم‌های قضایی» و «دریافت رشوه بالغ‌ بر مبلغ ۲۸ میلیارد ریال» به ۱۰ سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشا و جزای نقدی محکوم شده بود.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، درباره دلایل نقض حکم بیژن قاسم‌زاده گفت که این پرونده نقص داشته است. او در نشست خبری روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان، با اعلام این خبر اظهار داشت که پرونده بیژن قاسم‌زاده به دلیل «نقص تحقیقاتی در ارتباط با ارتشا» نقض و به دادگاه صادرکننده عودت داده شده است. به گفته او، این پرونده در حال حاضر در حال تکمیل تحقیقات و شنیدن اظهارات شهود و مواجهه حضوری است.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، خداییان در ادامه افزوده است: «قسمت دیگر حکم صادره نقض بلاارجاع شده بود. دیوان عالی این بخش را نقض کرد تا حکم صادره متناسب با جرم ارتکابی باشد. بعد از تکمیل تحقیقات پرونده، اگر اعتراضی باشد، مجدد به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در حالی این موارد را مطرح کرده که حدود یک ‌هفته پیش اعلام کرده بود بیژن قاسم‌زاده با قرار وثیقه آزاد است.

شامگاه سه‌شنبه، ۱۸ آبان، احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران، در حساب شخصی خود در اینستاگرام، عکسی را منتشر کرد که نشان می‌داد، بیژن قاسم‌زاده با وجود حکم ۱۰ سال زندان آزاد است. انتشار این عکس واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و در نهایت، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در خبری اعلام کرد که دیوان عالی کشور پرونده قاسم‌زاده را «جهت رفع نقص» به شعبه صادرکننده اعاده کرده است. با این حال در این خبر به نقض رای پرونده قاضی مسدودکننده تلگرام اشاره‌ای نشد ولی تاکید شده بود که مراحل دادرسی او در جریان است و این متهم بر اساس قانون تا اعلام نهایی نتیجه دادرسی، فعلا با قرار وثیقه آزاد شده است.

نام بیژن قاسم‌زاده سنگرودی در اردیبهشت ۱۳۹۷ بر سر زبان‌ها افتاد. پس از اینکه مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر مسدود کردن تلگرام را سر داده بودند، او حکم فیلتر شدن این پیام‌رسان در ایران را صادر کرد. به دنبال مسدود شدن تلگرام، انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی اعلام کرد که با فیلتر شدن تلگرام، بیش از ۵۰۰ هزار فرصت شغلی از بین رفتند.

حدود سه سال پس از این ماجرا، بیژن قاسم‌زاده سنگرودی در پرونده مربوط به «فساد اقتصادی اکبر طبری»، به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این خبر را ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۳ مهر، در یک نشست خبری تایید کرده بود.