حاجی‌زاده: ما زود گفتیم این کار را کردیم، ولی دیگران به این راحتی قبول نمی‌کردند

«یک روز از سه روز تاخیر در اعلام علت سرنگونی، برای گرفتن مجوز شهید اعلام کردن جان‌باختگان پرواز اوکراینی و دو روز برای تحقیق درمورد حادثه صرف شد»

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در توضیح دلیل تاخیر سه‌روزه در اعلام سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های پدافند حمهوری اسلامی، گفت که او پس از چند ساعت به قطعیت رسیده و به سپاه پاسداران اطلاع داده، اما بررسی و تحقیق درمورد موضوع و قانع شدن دیگران، ۴۸ ساعت طول کشیده است. به گفته او، ۲۴ ساعت هم برای طی مراحل و گرفتن مجوزهای مربوط به شهید اعلام‌شدن جان‌باختگان صرف شده است.   

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸، کمی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن، همگی جان خود را از دست دادند. 

جمهوری اسلامی پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، تا سه روز، برخورد موشک به هواپیمای مسافربری را تکذیب می‌کرد و در نهایت زیر فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شد. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز ۲۱ دی‌ماه، مسئولیت مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی را پذیرفت و علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد.

حاجی‌زاده در گفت‌وگویی با بسیج دانشجویی دانشگاه شریف که روز دوشنبه، ۲۴ آبان‌ماه، منتشر شد، درمورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت: «تا ظهر تقریبا برای من قطعیت پیدا کرد که این اتفاق افتاده؛ وقتی این را گفتیم، از نیروهای مسلح تیمی را برای بررسی موضوع تشکیل دادند.»

او با اشاره به تاخیر در اعلام سرنگونی هواپیما، تاکید کرد: «ما گفتیم این کار را کردیم، زود هم گفتیم، ولی دیگران از ما به این راحتی قبول نمی‌کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، جمع‌بندی اولیه درمورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران «۴۸ ساعت» طول کشید تا «همه قانع شدند این اتفاق افتاده و قطعا باید بگوییم». او افزود «همه شوکه شده بودند»، این پروسه تحقیق ۴۸ ساعته، «زمان زیادی نبود» و نباید نظام را متهم به «پنهانکاری» در اعلام موضوع کرد چون «اگر می‌خواستیم پنهان کنیم، ۴۷ نفر اوکراینی و خارجی نمی‌آوردیم پای هواپیما».

حاجی‌زاده در ادامه گفت که پس از بررسی ۴۸ ساعته، در جلسه روز جمعه ما تصویب شد که کشته‌شدگان شهید اعلام شوند، اما «باید کارهای اداری آن را انجام می‌دادیم». به گفته او، ۲۴ ساعت آخر پیش از اعلام موضوع، برای طی مراحل و دریافت مجوزهای مربوط به شهید اعلام شدن کشته‌شدگان در حادثه و بررسی نحوه رسانه‌ای کردن آن صرف شده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با توجه دادن به این‌که متولی رسیدگی به مسئله سرنگونی هواپیمای اوکراینی مجموعه قوه قضائیه است، گفت: «علت این‌که ما تاکنون بعد از آن حادثه حرف نزده‌ایم، این است که این کار متولی پیدا کرد و ما خودمان جزو متهمان هستیم.»

این فرمانده سپاه پاسداران درحالی از متهم بودن خود و سازمان متبوعش در این پرونده صحبت کرده است در شهریورماه سال جاری، دادسرای نظامی تهران، در ابلاغیه‌ای از صدور فرمان منع تعقیب برای دولت، شورای عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران و فرمانده کل آن، حسین سلامی، شبکه یکپارچه پدافند، سامانه پدافند غیرعامل، نیروی هوافضای سپاه و فرمانده آن، امیرعلی حاجی‌زاده و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس وقت آن، علی عابدزاده، خبر داده است.

حاجی‌زاده همچنین با اشاره به مسئولیت‌پذیرفتن سازمان هوافضای سپاه پاسداران در این موضوع، افزود: «نمی‌توانستیم بگوییم که این گوشه‌اش هم به کسی دیگر مربوط می‌شود. ما همه مسئولیت را پذیرفتیم».

براساس گزارش رسمی و نهایی جمهوری اسلامی که ۱۴ ماه پس از سرنگونی هواپیما، در اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ منتشر شد، علت سرنگونی هواپیمای اوکراینی چنین اعلام شده بود که در یک «خطای انسانی»، اپراتور پدافند هوایی هواپیمای مسافربری را با موشک اشتباه گرفته و دو موشک به فاصله چند ثانیه به‌سمت هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در پاسخ به سوالی درمورد مقصر اصلی سرنگونی هواپیما‌، اعلام کرد که «اپراتور سیستم پدافند دستور یا اجازه شلیک نداشته، اما او در این فضا قرار داده شده بود»، اما اینها را قوه قضاییه باید رسیدگی کند.

او همچنین تاکید کرد که صداوسیما و افرادی که طی سه روز نخست سرنگونی هواپیما به‌علت شلیک موشک را انکار کرده‌اند، دروغ نگفته، براساس اطلاعات خودشان صحبت کردند.