مسافری غریب، هزاران کیلومتر دور از خانه

پنگوئن نادر قطب جنوب مسافتی باورنکردنی سفر کرد و به سواحل نیوزیلند رسید

کسی که پنگوئن مسافر را پیدا کرد، گفت که به شدت خسته و گرسنه بود - MARK RALSTON / AFP POOL / AFP

پنگوئن «آدلی» که بومی قطب جنوب است، هزاران کیلومتر دورتر از خانه‌اش در سواحل نیوزیلند پیدا شد.

هری سینگ، از ساکنان یک منطقه مسکونی واقع در جنوب شهر کرایست چرچ، این مسافر عجیب را وقتی دید که در حال پرسه زدن در ساحل بود. سینگ که تصاویر جالبی از این پنگوئن نادر فیلمبرداری کرده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ان‌بی‌سی گفت: «به نظرم نرسید که آسیب ‌دیده باشد، اما خسته و گرسنه بود.»

آخرین مشاهده پنگوئن آدلی در سال ۱۹۹۳ بود و طبق دایره‌المعارف آنلاین پرندگان نیوزیلند، این سومین باری است که یکی از این «پرندگان» به سواحل نیوزیلند می‌رسد و البته یکی از آن‌ها مرده پیدا شد. پنگوئن‌های آدلی معمولاً در سواحل قطب جنوب یافت می‌شوند. آن‌ها شناگران بسیار ماهری هستند و می‌توانند به راحتی تا ۷۴۵ مایل دورتر از خانه سفر کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمال داده می‌شود که پنگوئنی که این مسافت طولانی را طی کرده، گم شده و به نیوزیلند رسیده باشد. کارشناسان می‌گویند مهم است که طبیعی یا اشتباهی بودن چنین رفتارهایی بررسی شوند، چرا که ممکن است ناشی از تغییرات اقلیمی باشند. پنگوئن‌های آدلی گونه‌ای شاخص هستند که می‌توان در شناسایی اثرهای احتمالی تغییرات زیست‌محیطی بر اکوسیستم‌های دریایی قطب جنوب از آنها استفاده کرد.

تقریباً کل جوجه‌‌پنگوئن‌های آدلی در شرق قطب جنوب به دلیل گرسنگی در سال ۲۰۱۷ از بین رفته‌اند. محققان می‌گویند دلیل مرگ آن‌ها این بوده است که وجود بیش از اندازه یخ در آب، والدین پنگوئن‌ها را مجبور کرده در جست‌وجوی غذا برای بچه‌هایشان سفرهای طولانی‌تری‌ داشته باشند و تا زمان برگشت آن‌ها، جوجه‌ها از گرسنگی مرده‌اند.

اگرچه جنسیت پنگوئن مسافر فوراً مشخص نشد، مردم محلی با شور و شوق نام آن را «پینگو» گذاشتند که برگرفته از شخصیت اصلی یک برنامه کارتون است. سینگ گفت که او و همسرش نزدیک به چهار ساعت در کنار این موجود خسته ماندند تا کارشناسان برای نجات پنگوئن به ساحل برسند. 

توماس استراک که برای نجات جان پنگوئن رسیده بود، گفت که او دچار سوءتغذیه و کم‌آبی شده بود بنابراین پیش از آن که او را به دریا بازگردانند، به «پینگو» غذا داده‌اند: «پینگو که با چند روز استراحت دوباره جان گرفته و روی پاهایش ایستاده بود، از روی تخته‌سنگ پرید و در امواج فرو رفت.»

بیشتر از جهان