ناخشنودی متحدان کامالا هریس از نقش مبهم او در دولت بایدن

نزدیکان خانم هریس نگرانند که او برای ایفای نقش‌های مورد انتظارش در انتخابات سال ۲۰۲۴ آمادگی نداشته باشد

متحدان کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا- Ludovic MARIN / AFP

بر اساس گزارش مفصل و تازه‌ای که سی‌ان‌ان روز یکشنبه ۱۴ نوامبر(۲۳ آبان) منتشر کرد، متحدان کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، از کافی نبودن تدارک کاخ سفید برای حضور در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴ و به‌ویژه از نامشخص بودن نقش خانم هریس در انتخابات آتی نگرانند.

این گزارش که در آن با ده‌ها نفر از نقش‌آفرینان مختلف نزدیک به معاون رئیس ‌جمهوری مصاحبه شده است، تصویری از آشفتگی‌های کاخ سفید بعد از نبردهای سیاسی اخیر و وضعیت نامطمئن آینده ترسیم می‌کند.

طبق گزارش‌ها، رئیس جمهوری جو بایدن هم خصوصی و هم علنی شرکت خود را در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ اعلام کرده است، اما او در آن انتخابات ۸۲ ساله، و در سال ۲۰۲۸ به هنگام ترک قدرت ۸۶ ساله خواهد بود، یعنی مسن‌ترین رئیس جمهوری تاریخ  ایالات متحده خواهد بود.

به همین دلیل، بسیاری از تحلیلگران حزب دموکرات و از جمله برخی از نزدیکان معاون رئیس جمهوری دولت بایدن تردید دارند که آقای بایدن واقعاً در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کند و عمیقاً آگاهی دارند که  در این صورت، خانم هریس نامزد محتمل برای جانشینی او در صدر فهرست خواهد بود.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، نزدیکان خانم هریس نگرانند که مبادا معاون رئیس‌جمهوری برای ایفای نقش‌های مورد انتظارش در سال ۲۰۲۴،  چه به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری چه به عنوان دستیار ارشد در کارزار انتخاباتی آقای بایدن، آمادگی نداشته باشد. معاون رئیس جمهوری در کارزار خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰  موفق به کسب رای هیچ ایالتی نشده بود و از زمان روی کار آمدن در ژانویه و پس از عهده‌دار شدن مسئولیت مقابله با سیل مهاجران ورودی از مرزها که با توجه به انفعال کامل کنگره در این زمینه، مسئله سیاسی پرتنشی است، تبدیل به کیسه بوکس اصلی جمهوری‌خواهان در حوزه مهاجرت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الن کونالاکیس، معاون فرماندار کالیفرنیا و متحد دیرین هریس، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «طبیعی است که ما که او را می‌شناسیم، بدانیم که کارایی‌اش خیلی بیش‌تر از آنی است که  در حال حاضر از او خواسته‌اند. همین سرچشمه نارضایتی‌هاست.»

فرد ناشناسی که سی‌ان‌ان از او به ‌عنوان «پشتیبان مالی اصلی» آقای بایدن و حزب دموکرات یاد کرده است، در ابراز نظری صریح‌تر گفت: «کامالا هریس رهبر است، اما در جایگاه رهبری قرار نگرفته است. این وضعیت منطقی نیست. باید تفکر درازمدت داشته باشیم و بهترین کار را برای حزب انجام دهیم.»

او در ادامه گفت «باید به جای آن که او را تحت فشار قرار دهید، در موقعیت‌هایی قرارش دهید که موفق شود.»

شخص دیگری با اشاره آشکار به مسئله بغرنج مهاجرت، افزود: «بسیاری از ضربه‌هایی که خودِ اهالی ضلع غربی (ضلع غربی کاخ سفید/ اشاره به ریاست جمهوری و مشاوران نزدیک او) حاضر نشد تحمل کند، به معاون رئیس جمهوری وارد شد.»

این گزارش سی‌ان‌ان در حالی منتشر شد که محبوبیت خانم هریس در نظرسنجی‌ها حتی از میزان محبوبیت فعلی خود آقای بایدن نیز کمتر شده است. بایدن به علت جدال شدید بر سر هزینه‌های زیرساختی و سایر مشکلات مالیاتی، از جمله انتقادها به مدیریت وی در زمینه خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، وضعیت نامناسبی دارد.

سیمون سندرز، سخنگوی معاون رئیس جمهوری، در بیانیه‌‌ای به آنچه حمله کرد که به قول خودش «تمرکز» برخی از اصحاب رسانه «بر شایعات» بود، «نه سخن گفتن از ثمرات تلاش‌های رئیس جمهوری و معاونش» برای مردم آمریکا.

نتایج غافلگیرکننده نظرسنجی یواس‌ای تودی با همکاری دانشگاه سافولک نشان داد که نخستین معاون سیاه‌پوست رئیس جمهوری آمریکا فقط رأی ۲۸ درصد رأی‌دهندگان را دارد، و ۵۱ درصد آنان گفته‌اند که از عملکرد او ناراضی‌اند و ۲۱ درصد نیز نظری نداشتند. در این نظرسنجی تعداد آرای مثبت و منفی آقای بایدن از این ارقام بالاتر بود.

حزب‌ دمکرات‌ پیش از آن که بتواند بر انتخابات سال ۲۰۲۴ متمرکز شود، با مشکل بزرگ دیگری نیز مواجه است و آن انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ است که این حزب مصمم است دست‌کم اکثریت یکی از مجالس قانونگذاری را در آن انتخابات به دست بیاورد.

در پی نتیجه‌گیری مطلوب حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ماه جاری دو ایالت، نشانه‌های اوج‌گیری این حزب فراوان شده است. حزب جمهوری‌خواه در ایالت ویرجینیا بر کاخ فرمانداری و مجلس نمایندگان تسلط یافت و در نیوجرسی نیز تا مرز بیرون راندن فیل مورفی، فرماندار دمکرات آن ایالت، پیش رفت.

© The Independent

بیشتر از جهان