راه‌اندازی ۳۵۰۰ گردان سایبری در سازمان بسیج مستضعفین

هکرهای ایرانی بارها به حمله‌ سایبری علیه سازمان‌های خارجی متهم شده‌اند

در حال حاضر ۹۸۲ گردان سایبری در شهرستان‌ها فعالیت دارند - pixabay

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از راه‌اندازی نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ گردان سایبری در این سازمان خبر داد. غلامرضا سلیمانی بدون اینکه درباره وظایف و ماموریت‌های گردان‌های سایبری بسیج توضیح بیشتری دهد، گفت که نیروهای بسیجی در این قالب «روشنگری» می‌کنند.

«ارتش سایبری» یا «گردان سایبری» از افرادی گمنام تشکیل شده است که همسو با اهداف و برنامه‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی فعالیت می‌کنند؛ از انتشار پست و هشتگ زدن در رسانه‌های اجتماعی گرفته تا هک سایت‌ها و منابع اطلاعاتی سازمان‌ها و افراد در داخل و خارج از ایران ماموریتی است که جمهوری اسلامی ایران برای این افراد تعیین کرده است. بسیاری از آن‌ها به صورت فردی یا گروهی زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین کار می‌کنند.

به گفته غلامرضا سلیمانی، در حال حاضر ۹۸۲ گردان سایبری در شهرستان‌ها فعالیت دارند و دو هزار و۵۰۰ گردان حوزه محور نیز زیر نظر سازمان بسیج مستضعفین کار می‌کنند. سلیمانی که در یک گردهمایی صحبت می‌کرد، درباره نوع فعالیت این نیروها گفت: «نیروهای بسیجی و ولایت‌مدار در این قالب مشغول فعالیت و روشنگری‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری مهر او در ادامه سخنان خود گفته است: «امیدواریم با اجرای برنامه ۱۰ ساله اعتلای بسیج که از سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود، زمینه تحقق مردم‌سالاری دینی را فراهم کنیم.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین پیش‌تر نیز گفته بود که این سازمان در «برنامه‌های راهبردی خود تربیت هشت تا ۱۰ میلیون جوان انقلابی» را در دستور کار قرار داده است.

اعلام خبر تشکیل سه هزار و ۵۰۰ گردان سایبری در حالی است که مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، شهریور ۱۳۹۸ در جریان برگزاری اولین دوره توانمندسازی گردان‌های سایبری، گفته بود که چشم‌‌انداز این سازمان رسیدن به یک هزار گردان سایبری در ۵۰۰ شهرستان و رسیدن به ۸۰ هزار بسیجی فعال در فضای مجازی است.

اگر آماری که غلامرضا سلیمانی درباره تشکیل سه هزار و۵۰۰ گردان سایبری اعلام کرده، درست باشد، به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران فراتر از آنچه در چشم‌انداز ترسیم کرده بود، برای تضمین بقای خود در فضای مجازی هزینه کرده است.

در سال‌های اخیر، ارتش سایبری جمهوری اسلامی ایران علاوه بر فعالیت در رسانه‌های‌اجتماعی، در حمله سایبری به سازمان‌ها و نهادهای خارج از ایران نیز نقش داشته‌ است. یکی از آخرین موارد حمله گروه سایبری «سایه سیاه» به سرورهای یکی از شرکت‌های اسرائیلی بود. به دنبال این اتفاق، کارشناسان سایبری امنیت سایبری اسرائیل اعلام کردند که گروه سایه سیاه از عوامل دولتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز به‌تازگی به نقل از پلیس فدرال آمریکا هشدار داده است که هکرهای ایرانی به دنبال دستیابی به اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های آمریکایی‌اند.