تناقض دیدگاه مقام‌های طالبان در مورد تشکیل ارتش در افغانستان

به نظر می‌رسد هدف طالبان، منظم کردن نیروهای خودش است و تنها به خلبان و مهندس هواپیما نیاز دارد

«جنگجویان طالبان نصف جهان را شکست داده‌اند و در بزرگ‌ترین جنگ در مقابل ارتش‌های قدرتمند جهان پیروز شده‌اند» - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

به نظر می‌رسد مقام‌های طالبان در مورد این‌که از نیروهای ارتش سابق افغانستان استفاده شود یا نه، دچار تناقض‌اند.

روز جمعه امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان که به پاکستان سفر کرده بود، در نشستی که در اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام آباد برگزار شده بود، گفت: طالبان به نیروهای ارتش سابق که آمریکا و ناتو آنها را آموزش داده است، نیازی ندارد.

او گفت طالبان در پی ایجاد ارتشی کوچک‌تر و قدرتمندتر از ارتش سابق است و دیگر به نیروهایی که ناتو در افغانستان آموزش داده است، نیاز ندارد.

گفته‌های متقی سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و عده‌ای آن را خلاف نظر قبلی طالبان دانستند که خبر از ایجاد ارتش قدرتمند با حضور نیروهای سابق می‌داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به این جنجال گفت: «گفته‌های متقی درست تعبیر نشده است و همین حالا هم از نیروهای نظامی که آموزش ویژه دیده‌اند، استفاده می‌کنیم.»

مجاهد گفت: «در ارتش سابق افغانستان، دو نوع نیروی نظامی وجود داشت؛ نخست افسران آموزش‌دیده که در حال حاضر هم با ما همکاری می‌کنند. او از مهندسان هوایی یاد کرد که ۳۳ هواپیمای نظامی افغانستان را دوباره فعال کرده‌اند و بخش دوم که سربازان جنگی آموزش‌‌ندیده‌ و معتاد به مواد مخدرند که طالبان به این افراد نیاز ندارد‌.»

او گفت جنگجویان طالبان نصف جهان را شکست داده‌اند و در بزرگ‌ترین جنگ در مقابل ارتش‌های قدرتمند جهان پیروز شده‌اند.

مجاهد در مورد تعداد نیروهای ارتش آینده گفت: «بر اساس نیاز ارتش خود را تعیین خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد هدف گروه طالبان در حال حاضر منظم کردن نیروهای خودش است و تنها به خلبان و مهندس هواپیما نیاز دارد. احتمالا مهندسان پاکستانی یا چینی هواپیماهای نظامی را ترمیم کرده‌اند، زیرا هواپیماهایی که در افغانستان باقی مانده بودند نیاز به ترمیم داشتند و به حدی تخریب‌ شده بودند که در افغانستان امکان ترمیم آن‌ها نبود.

بسیاری از خلبان‌های هواپیماهای نظامی با هواپیماهای خود از افغانستان خارج‌ شده‌اند و به‌ احتمال‌ زیاد خلبان‌هایی که این روزها چرخ‌بال‌ها و دیگر هواپیماهای نظامی را به پرواز درمی‌آورند، یا خلبان‌های خیلی قدیمی و بازنشسته‌اند که طالبان آنها را پیدا کرده‌اند یا این خلبان‌ها در ۲۰ سال گذشته با طالبان در ارتباط بوده‌اند.

از سوی دیگر، هر روز افراد مسلح که احتمالا با طالبان ارتباط  دارند، نیروهای نظامی سابق‌ را می کشند و یا ترور می کنند.

روز جمعه گذشته دو نیروی نظامی سابق در شهر گردیز در شرق افغانستان به قتل رسیدند. پیش‌تر از آن‌هم چند نظامی سابق در مزار شریف، تالقان و شهرهای دیگر به‌صورت مرموزی کشته شدند. افسران و سربازان ارتش سابق یا از افغانستان خارج‌ شده‌اند و یا مخفیانه در افغانستان زندگی می‌کنند. در چنین وضعیتی به‌ندرت افسر ارتش سابق حاضر است در کنار طالبان فعالیت کند، مگر این‌که از قبل با این گروه در ارتباط بوده باشد. در گذشته بارها گزارش‌هایی در مورد ارتباط یک تعداد از سربازان و افسران ارتش سابق با گروه طالبان منتشر شده بود. به‌احتمال‌زیاد این افراد با گروه طالبان متحد شده‌اند.

مسئله جالب این است که گروه طالبان ارتش سابق افغانستان را که ۸۴ میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش آن صرف شده است، یک ارتش ضعیف و ناتوان می‌داند و نیروهای نامنظم و آموزش‌ندیده خود را قدرتمندترین نیروی جنگی در جهان اعلام می‌کند.