آغاز مجدد جنگ و خشونت‌ در استان مرزی دیاله در عراق

به دنبال حملات اخیر داعش در مقدادیه، بیش از ۳۰۰ خانواده ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند

تداوم حملات داعش منجر به تشدید درگیری‌های فرقه‌ای در عراق می‌شود. عكس از:  AFP

سازمان تروریستی «داعش» با سوءاستفاده از مشغولیت جناح‌های سیاسی به نتایج انتخابات زودهنگام مجلس عراق، در اواخر ماه اکتبر گذشته به استان مرزی دیاله حمله کرد و صدها خانواده را مجبور به ترک خانه‌های آن‌ها کرد. این حمله ناگهانی باعث شد نگرانی در مورد احتمال آغاز مجدد درگیری‌های خشونت آمیز فرقه‌ای در این استان افزایش یابد.

در ۲۶ اکتبر گذشته، جنگجویان داعش به روستای شیعه‌نشین «الرشاد» در منطقه مقدادیه دیاله حمله کردند و در این حمله دست‌کم ۱۱ نفر کشته شدند. سپس، افراد مسلح شیعه به منظور «انتقام‌جویی» قربانیان حمله داعش، ساکنان روستای سنی‌نشین «نهرالامام» را هدف حمله قرار دادند و این حمله منجر به کشته شدن شماری از مردم روستا و به آتش‌کشیدن خانه‌ها و باغ‌های آن‌ها شد.

به دنبال حوادث خونین اخیر، شمار زیادی از ساکنان روستاهای مقدادیه خانه‌‌های خود را ترک کرده و در نقاط دیگر کشور جابه‌جا شدند. این بی‌جاشدگان برای اطمینان از فراهم شدن زمینه بازگشت به خانه‌هایشان و پایان دادن به بحرانی که نزدیک به دو هفته است ادامه دارد، خواستار عملی شدن سه شرط شده اند.

در همین راستا، ابوطالب یکی از اهالی روستای نهرالامام گفت «بازگشت به روستاها در حال حاضر دشوار و حتی غیرممکن است، زیرا ما نمی‌خواهیم در درگیری که هیچ توانایی برای شرکت در آن را نداریم، قربانی بیشتری بدهیم.» وی افزود «گروه‌های تروریستی در مزارع و باغ‌ها مستقر شده اند، نه در روستا.» ابوطالب گفت خواسته‌های مردم منطقه در سه نکته اصلی خلاصه می‌شود که عبارت است از: جبران واقعی خسارات، تضمین حقوق خانواده‌های شهدا و مجروحان و تشکیل نیروی بومی از مردم منطقه با بقای نیروی نظامی مجهز به دوربین‌های نظارتی، علاوه بر تعهد همه توده‌های مردمی به مسئله بازگشت، زیرا مردم روستای نهرالام نیز مانند ساکنان سایر روستاها در معرض خطر درگیری‌های خونین قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال درگیری‌های اخیر در استان دیاله، حدود ۳۰۰ خانواده از روستاهای نهرالامام، میثاق و شوک‌الریم ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده اند. این در حالی است که عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق از آغاز تحقیقات همه جانبه در مورد حوادث مقدادیه خبر داد. در بیانیه وزارت کشور آماده است که الغانمی در پیام تسلیت خود به خانواده‌های قربانیان تاکید کرد که «خون شهدا هرگز هدر نمی‌رود و جنایتکاران وابسته به گروه تروریستی داعش مورد شدیدترین مجازات قرار خواهند گرفت».

از سوی دیگر، «ایفان فائق یعقوب جابرو» وزیر امور مهاجران عراق خاطرنشان کرد که «تمام اقدامات و تدابیر لازم برای حل مشکلات بی‌جاشدگان در این مناطق اتخاذ شده است.»

همچنان، ژنرال عبدالوهاب الساعدی، رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم عراق، تأیید کرد که بخش مبارزه با تروریسم، راهبرد جدیدی را برای تعقیب افراد داعش ایجاد کرده است و این راهبرد به مدت پنج سال ادامه خواهد داشت و البته تنها به گزینه نظامی وابسته نخواهد بود. وی در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت که «به دنبال پایان نبرد با داعش، راهبرد جدیدی را برای از بین بردن بقایای تروریسم آغاز کردیم.» الساعدی خاطرنشان کرد که «برخی از تروریست‌ها وارد شهرها شده و برخی دیگر به استان‌های دیگر رفته و در آن‌جا متواری شده اند و تا کنون ۷۵۰ تروریست دستگیر شده و جست‌وجو برای تعقیب افراد باقی‌مانده گروه‌های تروریستی ادامه دارد.»

وی گفت «واحد مبارزه با تروریسم راهبردی که در نبرد آزادسازی شهرها و تعقیب افراد تروریست اتخاذ کرده بود را تغییر داده است و راهبرد جدید برای دنبال کردن بقایای گروه‌های تروریستی است که برخی از آن‌ها در مناطق ناهموار بین کرکوک و صلاح‌الدین متواری شده یا این‌که به سمت موصل و مناطق دورافتاده و بیابانی در استان الانبار فرار کرده اند.» الساعدی افزود که «طرح جدید با نحوه جنگ در داخل شهرها تفاوت بسیاری دارد و از زمان راه‌اندازی طرح جدید، شمار زیادی از تروریست‌ها دستگیر شده‌اند و در یک سال و نیم گذشته در چارچوب این طرح بیش از ۳۰۰ تروریست دیگر کشته شده‌اند.»

در پیوند به درگیری و خشونت اخیر در مقدادیه، الساعدی گفت که «داعش دیگر توان کنترل هیچ منطقه‌ای را در عراق ندارد اما سعی می‌کند با راه‌اندازی عملیات خشونت‌آمیز، به درگیری‌های فرقه‌ای دامن زند، به ویژه در استان دیاله که ساکنان آن را گروه‌های مختلف قومی و مذهبی تشکیل می‌دهند.»

وی خاطرنشان کرد که «راهبرد کنونی مبارزه با تروریسم تنها به گزینه نظامی تکیه نمی‌کند، بلکه شامل اقدامات و تدابیر متعددی است که مسئولیت آن‌ها را شماری از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، روحانیون و شیوخ عشایر بر عهده دارند.»

در همین حال، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق، این حمله را «تلاش نفرت‌انگیزی برای بی‌ثبات‌سازی کشور» توصیف کرد و افزود که «این حمله، بیانگر لزوم ایجاد وحدت و همبستگی بیشتر میان توده‌های مختلف ملت عراق، حمایت از سرویس‌های امنیتی، بستن تمام راه‌ها به روی تروریسم، دست‌کم نگرفتن تهدید داعش و اهمیت تداوم تلاش ملی برای پایان بخشیدن به بقایای تروریسم در سراسر منطقه است».

عمار حکیم، رئیس ائتلاف «قوی الدولة الوطنیة» عراق نيز نگرانی خود را نسبت به حملات تروریستی که جنگجویان وابسته به گروه داعش در نقاط مختلف منطقه انجام می‌دهند، ابراز کرد. وی ضمن هشدار از گسترش این حملات، گفت که تروریسم با استفاده از وضعیت نگران کننده تنش سیاسی ناشی از نتایج انتخابات مجلس در کشور سعی می‌کند خود را بار دیگر بر صحنه تحولات عراق تحمیل کند.

از سوی دیگر، ایاد علاوی، رهبر ائتلاف ملی تاکید کرد که وضعیت عراق نمی‌تواند تشدید یا پیچیدگی بیشتری را تحمل کند و زبان پیروزی در این فضا به هیچ صورتی قابل درک نخواهد بود. علاوی خاطرنشان کرد که گفت‌وگوی ملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، زیرا منافع کشور بالاتر از همه چیز است.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان