تظاهرات گسترده مخالفان کودتا در سودان

تاکنون پنج معترض کشته و شمار زیادی زخمی شده‌اند

ده‌ها هزار سودانی روز شنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) در اعتراض به کودتا در این کشور، به خیابان‌های خارطوم، پایتخت سودان، آمدند. به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت، اقدام به شلیک گلوله و گاز اشک‌آور کردند.

نیروهای امنیتی پل‌های میان مرکز خارطوم و شهرهای ام‌درمان و خارطوم شمالی در مجاورت پایتخت را به روی خودروها و عابران بستند و با سیم‌ خاردار مسیر دسترسی را مسدود کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از کمیته مرکزی پزشکان سودان گزارش داد که تاکنون پنج معترض کشته شده‌اند که یک نفر در اثر خفگی از گاز اشک‌آور و چهار نفر دیگر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام این کمیته، شمار زیادی از معترضان نیز زخمی شده‌اند و انتقال آن‌ها به بیمارستان دشوار است.

سفارت آمریکا در سودان در واکنش به برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی، از مرگ و زخمی شدن معترضان ابراز «تاسف عمیق» کرد.

این تظاهرات دو روز پس از آن صورت گرفت که عبدالفتاح البرهان، حاکم نظامی سودان، از تشکیل شورای حکومتی جدید خبر داد اما ائتلاف غیرنظامی که از سال ۲۰۱۹ با ارتش در قدرت سهیم بودند، از این شورا کنار گذاشته است.

گروه‌های دموکراسی‌خواه سودانی ضمن محکوم کردن این اقدام، تاکید کردند که بر نافرمانی مدنی و اعتراض‌ به کودتای ۲۵ اکتبر ادامه می‌دهند.

این کودتا بامداد ۲۵ اکتبر با بازداشت وزرای دولت و نخست‌وزیر به دست نیروهای نظامی آغاز شد و ژنرال عبدالفتاح البرهان شورای متشکل از نظامیان و غیرنظامیان را که پس از سرنگونی عمرالبشیر برای اداره کشور تشکیل شده بود، منحل کرد.

بیشتر از جهان