احمد مسعود، رسما جانشین «قهرمان ملی» شد

«می خواهم نقطه وصل سیاسی ملت و حوزه مقاومت باشم»

روز پنچ‌شنبه، ۱۴ شهریور، شماری از فرماندهان جهادی حوزه مقاومت و صدها تن از یاران و دوستداران احمد شاه مسعود ( قهرمان ملی) از میان تمامی اقوام و گروههای سیاسی، از سراسر افغانستان، در مراسمی در استان پنجشیر گرد آمدند و احمد مسعود، یگانه پسر احمدشاه مسعود، را به‌عنوان مشعل‌دار راه پدرش برگزیدند. آنها با وی (احمد مسعود)، پیمان بستند تا همانند پدرش در کنار وی قرار گیرند و از او حمایت کنند.

فرماندهان جهادی و یاران قدیم احمدشاه مسعود، که در آن محفل شرکت داشتند،  ضمن ایراد سخنرانی‌هایی احمد مسعود، را بهترین گزینه برای پیش‌برد آرمان‌های قهرمان ملی افغانستان خواندند و لقب «رهبر جوان» را به وی اعطا کردند.

احمد مسعود در آن مراسم گفت:«من پس از مشورت‌های زیاد، امروز به میدان سیاست آمدم تا راه پدرم را ادامه داده و برای دفاع از کشور و ملتم، تمام فرماندهان جهادی را دوباره منسجم کنم». آقای مسعود تاکید کرد: «اگر نیاز شود برای مبارزه با هراس‌افکنی و حمایت از نیروهای امنیتی کشور به تمام استان‌های افغانستان سفرخواهم کرد تا مردم را بسیج ساخته و در برابر هراس‌افکنان مبارزه کنم».

وی در ادامه گفت: « من راه و آرمان‌های پدرم را تعقیب می‌کنم. پدرم آرزو داشت که روزی افغانستان صاحب آزادی، استقلال، عدالت اجتماعی و یک نظام معتدل اسلامی شود و من خود را مسئول این آرمان‌ها می‌دانم و تا آخرین لحظه برای به‌دست ‌آوردن این آرمان‌های پدر، مبازه خواهیم کرد».

او همچنین افزود:«من وارد میدان شدم تا نقطه وصل سیاسی ملت و حوزه مقاومت باشم، زیرا در طول چندین سالی که گذشت، وحدت ملی ما به شدت آسیب دیده است و باید دوباره احیاء شود».

آقای مسعود از همه شهروندان افغانستان خواست تا دست به دست هم دهند و در روند ایجاد وحدت ملی، ثبات پایدار و آبادانی کشور همکاری کنند.

احمد مسعود، صلح را برای همه شهروندان افغانستان مهم، ارزشمند و یک فرصت طلایی خواند و گفت:« ما بدون شک، حامی و خواهان صلح و ثبات پایدار در کشور هستیم، صلحی که موجب ختم جنگ، خشونت و خون‌ریزی شود و هیچ شهروند کشور پسا صلح، تشویش نداشته باشد».

یونس قانونی، از یاران نزدیک احمدشاه مسعود و عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان که برای حمایت از احمد مسعود به آن محفل آمده بود، گفت: «چراغی که چندین سال پیش در خانه احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، خاموش شده بود، امروز دوباره روشن می‌شود و ما همچنان مانند دیروز که در کنار قهرمان ملی ایستاده بودیم، امروز وعده می‌کنیم که در کنار یگانه فرزندش (احمد مسعود) نیز قرار خواهیم گرفت».

آقای قانونی، کسانی را که امروز از وابستگی به احمدشاه مسعود، به قدرت رسیده‌اند را مخاطب قرار داد و گفت:« اگر واقعا خود را پیرو قهرمان ملی افغانستان می‌دانند، بیایند امروز در کنار یگانه فرزندش قرار گیرند و از او حمایت کنند».

احمد ولی مسعود، برادر احمدشاه مسعود، نیز احمد مسعود، را مشعل‌دار راه پدرش خواند و گفت: «احمد مسعود مانند فرزندم است و او را به‌عنوان بزرگ و کلان خود قبول داریم و کاستی‌های خود را در کنار این رهبر جوان، جبران خواهیم کرد».

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان نیز از این حرکت آقای احمد مسعود، حمایت کرد و اظهار داشت:«افغانستان اکنون در یک مرحله اساسی قرار دارد و ما بیشتر از هر زمانی دیگر نیاز به وحدت، اتحاد، هم‌دلی اقوام و جریان‌های سیاسی داریم و باید همه متحد شویم و اجازه ندهیم دشمن ما را به قوم، زبان و سمت تقسیم کند و از تلاش‌های احمد مسعود، در این عرصه‌ها تشکر می‌کنم».

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه و حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز گفت: «احمد مسعود، فرزند قهرمان ملی افغانستان، برای وحدت و همبستگی خانواده جهاد و مقاومت و نیروهای متعهد به مردم سالاری و حاکمیت ملی که ابتکار به خرج داده و تلاش می‌کند، تشکر می‌کنم و وعده می‌دهم که ایشان را در این زمنیه یاری خواهیم کرد».

امرالله صالح، معاون نخست در تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی احمدزی، نیز در دیداری که با آقای احمد مسعود داشت، وعده کرده است که در هموار‌سازی هر چه بیشتر راه برای فعالیت‌های یگانه فرزند قهرمان ملی افغانستان (احمد مسعود)، از هیچ همکاری دریغ نخواهید کرد.

احمد مسعود، فرزند ارشد احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان است. او دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه خود را در  کشورهای تاجیکستان و ایران، و تحصیلات عالی را در بریتانیا در آکادمی نظامی سلطنتی سنت هرست و مدیریت بحران را در دانشگاه کینز کالج لندن درمقطع فوق لیسانس  به پایان رسانده است. پس از ختم تحصیلات، به افغانستان بازگشته و در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹ رسما وارد میدان سیاست شد تا در موضوعات سیاسی کلان افغانستان، ابراز نظر و حضور موثر داشته باشد.

قهرمان ملی، (احمدشاه مسعود) در روز ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۰، بر اثر حمله انتحاری دو تروریست عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولسوالی خواجه بهاءالدین تخار افغانستان کشته شد. پس از سقوط طالبان و آغاز بکار دولت انتقالی، حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان، به احمد شاه مسعود لقب «قهرمان ملی» را اعطا کرد.

بیشتر از