فرانسه بخشی از میراث فرهنگی غارت شده آفریقا را برگرداند

این آثار هنری درسال ۱۸۹۲ از کاخ‌های «اَبومی» بنین سرقت شده بود که در حال حاضر در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار دارد

روند استرداد آثار هنری غارت‌شده از کاخ‌های آبومی از سال ۲۰۱۷ و با وعده امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه آغاز شد-  Michel Euler / BELGA / AFP

فرانسه روز سه‌شنبه بیش از ۲۶ اثر هنری را که در دوره استعمار کشور آفریقایی «بنین» در قرن نوزدهم به‌غارت برده بود، به این کشور پس داد. 

پاتریس تالون، رئیس‌جمهوری بنین و ژان میشل آبیمبولا، وزیر فرهنگ بنین به‌منظور بازگرداندن این آثار به پاریس سفر کردند و قراردادی را با دولت فرانسه امضا کردند.

این آثار هنری در سال ۱۸۹۲ از کاخ‌های «اَبومی» بنین سرقت شده بود که در حال حاضر در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار دارد. اما این‌ها تنها بخشی از ۵۰۰۰ اثر هنری است که بنین خواهان باز پس گرفتن آن از فرانسه است. این آثار در کنار هزاران اثر هنری دیگر که از آفریقا گرفته شده است، در موزه‌ای در پاریس در معرض بازدید بوده است. 

آقای تالون گفت هنگام دریافت این آثار «سخت تحت تاثیر احساساتش» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به دنبال مراسم امضای قرارداد در کاخ الیزه گفت: «موافقید که استرداد ۲۶ اثر هنری که امروز آن را جشن می‌گیریم تنها یک گام در روند عدالت و انصاف و استرداد ... میراثی است که از خاک پادشاهی بنین توسط فرانسه غصب شده است.» 

استرداد این آثار نمایانگر فصلی مهم در مبارزه آفریقا برای بازپس گرفتن آثار هنری قومی خود است که استعمارگران اروپایی سرقت کرده‌اند.

دست‌کم ۹۰ هزار اثر هنری آفریقایی در فرانسه وجود دارد که ۷۰ هزار آن به‌تنهایی در موزه «کوای برانلی» پاریس است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۹۰ درصد آثار هنری آفریقا در خارج از این قاره قرار دارد. 

روند استرداد آثار هنری غارت‌شده از کاخ‌های آبومی از سال ۲۰۱۷ و با وعده امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه آغاز شد. در سال ۲۰۱۶ بنین از فرانسه خواست آثار ارزشمند  پادشاهی «داهومی» را که شامل درب‌های مقدس کاخ‌های آبوما و نمادهای ارواح حافظ بود به این کشور مسترد کند. 

درسال ۲۰۱۸ آقای مکرون یک هیئت تحقیق ایجاد و توصیه کرد که موزه‌های فرانسه آثار به سرقت رفته را باز‌پس دهند.

مجلس فرانسه نیز در سال گذشته ضمن تصویب یک لایحه به این کشور اجازه داد آثار هنری بنین و سنگال را به این کشورها بازگرداند.

آقای مکرون استرداد ۲۶ اثر هنری بنین را  یک «لحظه تاریخی، نمادین و احساسی» برای آفریقایی‌هایی خواند که در انتظار بازگشت گنجینه‌هایشان بوده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان