پرواز شهروندان چند کشور از ترکیه به بلاروس محدود شد

به‌درخواست ترکیه، پرواز شهروندان سوریه، عراق و یمن از این کشور به بلاروس محدود شده است

‌اتحادیه اروپا دولت بلاروس را به دامن زدن به بحران پناهجویی تازه برای اروپا متهم می‌کند‌ـ JENS SCHLUETER / AFP

بلاویا، شرکت هواپیمایی دولتی بلاروس، جمعه ۱۲ نوامبر اعلام کرد به درخواست دولت ترکیه، دیگر اجازه سفر هوایی شهروندان سوریه، عراق و یمن را از ترکیه به بلاروس نمی‌دهد. منع پرواز این دسته از مسافران از همین امروز اجرایی خواهد شد.

اتحادیه اروپا دولت بلاروس را به دامن زدن به بحران پناهجویی تازه برای اروپا متهم می کند. رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند این کشور با تسهیل پرواز افرادی که از کشورهای جنگ‌زده خاورمیانه می‌گریزند، در پی تنش‌آفرینی در مرزهای این کشور با اتحادیه اروپا است.

پیش‌تر، اتحادیه اروپا تهدید کرده بود که از دوشنبه تحریم‌های تازه‌‌ای علیه شرکت‌های هواپیمایی عامل انتقال پناهجویان به بلاروس اعمال می‌کند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه در جریان یک نشست خبری مشترک با ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان، بر احتمال اعمال تحریم علیه دولت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی عامل بروز این بحران تاکید کرده بود.

همچنین، سخنگوی کمیسیون اروپا بر اعمال مجازات‌های جدید علیه دولت لوکاشنکو تاکید کرده و گفته بود: «برای ما روشن است که تحریم‌ پاسخی است که باید در برابر رژیم بلاروس به کار گرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی کمیسیون اروپا، «به‌زودی پیشنهادهایی برای گسترش تحریم‌های جاری علیه بلاروس تنظیم و ارائه خواهد شد؛ از جمله این پیشنهادها، تحریم‌ شرکت‌های هواپیمایی است که در انتقال پناهجویان به بلاروس نقش داشته‌اند. این پناهجویان پس از پرواز به مینسک، خود را به مرز لهستان رسانده‌اند و می‌کوشند تا راهی به داخل اروپا بیابند.»

اتحادیه اروپا مدعی است که این شرکت‌ها در قاچاق انسان‌ مشارکت دارند. بروکسل آماده است در این زمینه اقدام‌ها و تحریم‌های تازه‌ای با هماهنگی ایالات متحده آمریکا به اجرا بگذارد. 

به گزارش رویترز، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن اشاره به تهدید دولت بلاروس مبنی بر توقف انتقال گاز از روسیه به اتحادیه اروپا در صورت وضع هرگونه تحریم احتمالی تازه، گفت: «اتحادیه اروپا مرعوب هرگونه اقدام احتمالی رژیم بلاروس در استفاده ابزاری از گاز نخواهد شد.»

در بیانیه‌ شرکت هواپیمایی بلاویا که در وب‌سایت این شرکت منتشر شده، آمده است: «در پی تصمیم مقام‌های ترکیه، از پذیرش شهروندان کشورهای عراق، سوریه و یمن در ‌پروازها از ترکیه به بلاروس از تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ معذوریم.»

بلاویا که پیش‌تر نیز با ممنوعیت پرواز بر فراز اروپا مواجه شده بود، هم‌اکنون پروازهایی به مصر، اردن، امارات متحده عربی، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، ازبکستان، و قزاقستان دارد.

بیشتر از جهان