نخستین تمرین مشترک نیروهای دریایی آمریکا، اسرائیل، امارات و بحرین در منطقه

رابرت مالی برای مشورت با متحدان منطقه‌ای واشینگتن درباره ایران، راهی امارات متحده عربی، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین می‌شود

نیروی دریای ایالات متحده آمریکا- U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Wesley Richardson

فرماندهی مرکز نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد نیروهای نظامی امارات متحده عربی، بحرین، اسرائیل و ایالات متحده روز چهارشنبه در دریای سرخ، تمرینی مشترک با هدف ارتقای همکاری‌های امنیتی در منطقه را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نخستین اعلام عمومی برگزاری تمرین نظامی ایالات متحده و اسرائیل با دو کشور عرب حوزه خلیج فارس است. امارات و بحرین تابستان در سال ۲۰۲۰ با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند.

فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه نزدیکی کشورهای عرب منطقه با اسرائیل را سبب شده است. توافق‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل در دولت قبلی ایالات متحده و در چارچوب توافقی تحت عنوان «ابراهیم» حاصل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تمرین نظامی پنج روزه به رهبری ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا انجام می‌شود و نیروهای شرکت‌کننده روش‌های ویژه برای اجرای عملیات ورود به کشتی‌ها، تجسس و ضبط محموله‌های مشکوک در آن‌ها را تمرین می‌کنند.

دریادار برد کوپر، رئیس فرماندهی مرکز نیروی دریایی آمریکا، گفته است که همکاری‌های دریایی به حفاظت از آزادی کشتیرانی و دریانوردی و جریان آزاد تجارت که برای امنیت و ثبات منطقه‌ای امری بنیادین است، کمک خواهد کرد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است و حوزه عملیاتی آن خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ و بخش‌هایی از اقیانوس هند است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از حمله به برخی کشتی‌های تجاری در منطقه منتشر شد که در بیشتر موارد، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان متهم اصلی یاد شده بود. 

در همین حال رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای مشورت با متحدان منطقه‌ای واشینگتن درباره ایران راهی امارات متحده عربی، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین می‌شود.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، این سفر از امروز پنجشنبه ۱۱ نوامبر آغاز می‌شود و تا ۲۰ نوامبر ادامه خواهد داشت.

هدف از سفر رابرت مالی به منطقه هماهنگ کردن رویکرد مشترک در برابر طیفی از مسائل، از جمله فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه و همچنین مذاکرات آتی وین است.