آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ؛ تمرین برای مقابله با دو هزار موشک در روز

رزمایش مشترک فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل و «راحل» در زمان جنگ، از امروز آغاز می‌شود

این رزمایش علاوه بر حملات موشکی، بخش‌های دیگری را نیز مورد بررسی و شبیه‌سازی قرار خواهد داد - JACK GUEZ / AFP

فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل و سازمان اضطراری ملی (راحل) رزمایشی یک هفته‌ای را برگزار خواهند کرد. این رزمایش، که از امروز نهم آبان آغاز می‌شود، شامل شبیه‌سازی جنگی در مقیاس بزرگ است که طی آن از غیرنظامیان محافظت می‌شود و آژانس‌های امنیتی با رگبارهای موشکی ارسال شده توسط حزب‌الله مقابله خواهند کرد.

به گزارش «جروزالم پست»، در این مانور، تجربه‌هایی از وقایع و جنگ‌های گذشته گرفته شده است. یک فرمانده ارتش اسرائیل در این زمینه گفت: «پس از جنگ ماه مه، فرماندهی جبهه داخلی، فرایند یادگیری بسیار مهمی را با تحقیقات فراوان انجام داد و حالا این تمرین آنچه را که آموخته‌ایم آزمایش می‌کند.»

در این رزمایش که روز پنجشنبه پایان می‌یابد، پلیس و سایر نهادهای امنیتی و دولتی اسرائیل نیز شرکت خواهند کرد.

به گفته مسئولان این رزمایش، چنین تمرینی یک فرصت عالی برای وزارتخانه‌های دولتی است تا بتوانند خودشان را با پیامدهای احتمالی جنگ تطبیق دهند. این پیامدها شامل اختلالات در بخش انرژی و سایر بخش‌ها است از جمله قطعی برق ۲۴ ساعته در سراسر کشور.

به نوشته جورازلم پست، دفاع از غیرنظامیان یکی از اهداف این رزمایش است. با توجه به تعداد زیاد موشک‌هایی که انتظار می‌رود به سمت مناطق مرزی شلیک شود و کمبود پناهگاه‌های کافی، این مانور بر تخلیه ساکنان مناطقی که در نزدیکی مرز هستند متمرکز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش منابع دولتی در سال ۲۰۲۰، میلیون‌ها اسرائیلی وسایل حفاظت اولیه را در نزدیکی خانه‌هایشان ندارند و طرح‌های تخلیه جمعیت در صورت وقوع جنگ، هنوز تکمیل نشده است. این مانور همچنین بر توانایی بیمارستان‌ها برای رسیدگی به تعداد زیادی از سربازان مجروح و انتقال بیماران به سمت بیمارستان‌های مرکزی کار می‌کند.

این رزمایش علاوه بر حملات موشکی، بخش‌های دیگری را نیز مورد بررسی و شبیه‌سازی قرار خواهد داد از جمله استفاده دشمن از مواد بی‌حسی و آرام‌بخش. در این رزمایش همچنین سرویس‌های امنیتی ازجمله پلیس با درگیری‌های داخلی در اسرائیل مقابله خواهند کرد، مانند آنچه در جریان جنگ ۱۱ روزه در ماه مه رخ داد، زمانی که شورش‌ها در شهرهای یهودی-عربی آغاز شد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در گذشته تهدید کرده است که به کارخانه‌های آمونیاک حیفا و دیگر کارخانه‌های مشابه ضربه می‌زند. گزارش‌های دولتی اسرائیل در سال ۲۰۲۰ کاستی‌هایی را در مورد حفاظت از زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی توسط نهادهای دفاعی آشکار کرده بود؛ اما حالا گفته می‌شود کارخانه‌هایی در شمال اسرائیل که مواد خطرناکی دارند «بیش از همیشه محافظت می‌شوند و میزان محافظت هر سال بهتر می‌شود.»

در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله، انتظار می‌رود ده‌ها هزار موشک از لبنان شلیک شود. اسرائیل پیش‌بینی می‌کند روزانه حدود دو هزار موشک به سمت این منطقه پرتاب شود.