معلمان در تجمع اعتراضی: حاصل وعده‌ها کو؟

سخنگوی کانون صنفی معلمان از دستگیری دو نفر از فرهنگیان در مترو تهران خبر داد

معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته ایران در ادامه اعتراض‌های خود به کامل اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و نیز برخوردهای امنیتی با فرهنگیان روز پنجشنبه، ۲۰ آبان، در بیش از ۲۲ شهر ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تجمع‌‌ها مقابل ساختمان‌ ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها و به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در حالی برگزار شد که بر اساس ویدیو‌های منتشر شده در فضای مجازی، نیروهای نظامی و امنیتی هم در محل تجمع حضور داشتند.

شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگی معلمان در فراخوان خود اعلام کرده بود که مهم‌ترین مطالبه معلمان در تجمع روز پنجشنبه اجرای طرح‌رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی است. معلمان بازنشسته نیز اجرای طرح همسان‌سازی حقوق خود را خواستارند. آزادی معلمان زندانی و بازگشت آنان به کار، آموزش باکیفیت و رایگان و حل مشکلات آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مربیان خرید خدمت و پیش‌دبستانی از دیگر مطالبات فرهنگیان معترض بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تجمع‌‌های اعتراضی فرهنگیان در شهرهای کرمانشاه، اندیمشک، گناوه، لردگان، مریوان، قم، شیروان، زرین‌دشت، ممسنی، ایذه، بندر ماهشهر، الیگودرز، اهواز، اصفهان، تبریز، بوشهر، ایلام، شیراز، رشت، اراک، خرم‌آباد، ساری و آمل مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش این شهرها برگزار شد. فرهنگیان ساکن استان‌های تهران و البرز نیز جلو ساختمان سازمان برنامه‌وبودجه تجمع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معلمان معترض شعارهایی چون «با این همه‌ هیاهو، حاصل وعده‌ها کو؟»، «معلم داد بزن! حقت را فریاد بزن!» و «هرگز ندیده ملتی، این همه بی‌عدالتی» سر دادند.

بر اساس اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان، تجمع اعتراضی معلمان در تهران و البرز در میان تدابیر شدید نظامی و امنیتی برگزار شده است. در این گزارش آمده است: «برخی فعالان صنفی و کانون‌ها و انجمن‌های صنفی در هفته گذشته برای تعلیق تجمع روز پنجشنبه زیر فشار نیروهای امنیتی قرار داشتند اما آنان با تاکید بر این حق قانونی و صنفی، مقاومت و بر تحقق مطالبات خود پافشاری کردند.»

در تجمع‌های روز پنجشنبه، معلمان معترض از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستند تا «بدون اغراض شخصی و جناحی» و «بدون فریب‌کاری» به خواسته‌های فرهنگیان توجه کنند. آنان همچنین تاکید کردند که در صورت اجرای ناقص طرح رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، در هفته‌های آینده نیز تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

ظهر روز پنجشنبه، زمانی که تجمع اعتراضی معلمان به پایان رسیده بود، محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، در توییتر نوشت: «بعد از پایان تجمع معلمان در تهران مقابل سازمان برنامه‌وبودجه، دو نفر از همکاران در مترو بازداشت شدند و همچنان از آن‌ها خبری نیست. یکی از آن‌ها آقای فرهیخته، از فعالان صنفی و بازنشسته کرج، است.»

پیش‌تر علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که بر اساس تصمیم اعضای این کمیسیون، رتبه‌بندی برای معلمان با رتبه آموزشیارمعلم، ۲۵ درصد، مربی‌معلم، ۴۵ درصد، استادیارمعلم، ۶۰ درصد، دانشیارمعلم، ۷۰ درصد و استادمعلم، ۷۵ درصد اجرا خواهد شد اما معلمان اجرای کامل طرح رتبه‌بندی با میزان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها را خواستارند.