رئیس سازمان محیط ‌زیست: اجرای تعهد‌های زیست‌محیطی مشروط به لغو تحریم‌ها است

ایران یکی از ده کشور اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌رود

به دلیل مدیریت ناکارآمد بیش از ۹۰ درصد مساحت کشور در حال بیابانی شدن است‌ــ عکس از تسنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست اجرای تعهد‌های پیمان‌نامه جهانی پاریس را مشروط به لغو تمام تحریم‌های ایران دانست. علی سلاجقه که در بیست‌و‌ششمین اجلاس جهانی تغییر اقلیم در گلاسگو شرکت کرده بود، گفت ایران یکی از «درخشان‌ترین کارنامه‌ها» را در موضوع بیابان‌زدایی دارد و با مواردی مثل «جنگل‌تراشی» مقابله کرده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به دلیل مدیریت ناکارآمد بیش از ۹۰ درصد مساحت کشور در حال بیابانی شدن است، همچنین در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۵۰هزارهکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور در آتش سوخته‌اند و ایران یکی از کشورهای اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

علاوه بر مواردی که گفته شد، مدیریت غیراصولی منابع آبی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی نیز به بروز پدیده فرونشست و فرو‌چاله در اکثر استان‌ها منجر شده است، به‌طوری‌ که گفته شده است ۵۰۰ دشت آب شیرین ایران  دچار فرونشست شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ حال، علی سلاجقه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا مدعی شد که موضوع محیط ‌زیست و گرمایش زمین برای ایران و دولت سیزدهم اهمیت دارد و شخص رئیس‌جمهوری از «هواداران سرسخت» مسائل محیط‌ زیستی است. به گفته او «برخورد» رئیسی با صنایع آلاینده و کارخانه‌ها در دوران ریاستش در قوه قضاییه نشانه «سابقه روشن» و «علاقه و اهتمام» او به مسائل محیط‌ زیستی است.

سلاجقه گفت: «علاقه خاصی نسبت به آب و خاک و محیط‌ زیست دیده می‌شود که ریشه در فرهنگ سنتی ایرانیان دارد. بدین ترتیب، ایران با جامعه بین‌الملل در موضوع محیط‌ زیست همراه و همگام است.»

معاون رئیس‌جمهوری با طرح این ادعا که ایران یکی از «مترقی‌ترین» قوانین اساسی دنیا را دارد و در راهکارهای پانزده‌گانه رهبر جمهوری اسلامی نیز بر «توسعه محیط‌ زیست و کاهش گازهای‌ گلخانه‌ای» تاکید شده است، گفت: «ایران جزو اولین کشورهایی بود که به کنوانسیون پاریس پیوست اما هرگونه اجرای تعهد‌های توافق‌نامه پاریس از سوی ایران مشروط به برداشته شدن همه تحریم‌ها است.»

 رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست اعلام کرد که در صورت برچیده شدن همه تحریم‌ها، ایران چهار درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای‌ را کم خواهد کرد. به گفته او، این کاهش چهار درصدی حدود ۵۶ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در حالی وعده کاهش چهاردرصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را داده است که ایران یکی از ده کشور اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌رود.

از گفته‌های علی سلاجقه چنین برمی‌آید که ایران با وجود امضای توافق‌نامه پاریس، بنا ندارد به تعهدهای خود در این زمینه عمل کند. به گفته او این توافق هنوز در مجلس ایران به تصویب نرسیده است و برای امضا و تعهد به آن، اولین شرط این است که «تحریم‌های ظالمانه» باید حذف شود.

او در ادامه امضای توافق‌نامه پاریس را تاسف‌بار خواند و گفت: «کنوانسیون پاریس برای آنکه در مجلس و دولت به تصویب برسد، نیازمند بررسی همه‌جانبه است. ما متاسفانه جزو اولین کشورهایی هستیم که آن را امضا کرده‌ایم، اما ایران دیگر به‌عنوان یک کشور متمدن این‌گونه وارد تعهدهای بین‌المللی نمی‌شود. بلکه باید با در نظر گرفتن منافع و تعامل با دنیا وارد این بحث‌ها شویم.»

او افزود: «در وضعیت فعلی، حتی اگر روند پیوستن به این معاهده در ایران تکمیل شود باز هم نخواهیم توانست از منافع آن استفاده کنیم، زیرا مانع اصلی تحریم‌ها هستند.»

علی سلاجقه در ادامه کشورهای ثروتمند را متهم کرد به اینکه در حالی‌ که خود «مسئول آلودگی محیط‌ زیست‌اند» از سایر کشورها می‌خواهند منابع خدادادی خود را تعطیل کنند و مولدهای انرژی پاک را از آن‌ها بخرند.

صحبت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای رعایت استانداردهای زیست‌ محیطی نیز قصد دارد جامعه جهانی را در فشار بگذارد تا منافع خود را پیش ببرد. اما در مقابل این رویکرد، کشور امارات متحده عربی در مجاورت ایران متعهد شده است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند.