استاندار جدید کابل؛ وابسته به گروه القاعده و تحت حمایت نیروی قدس سپاه

احسان‌الله بریال یکی از فرماندهان کلیدی شبکه‌ای بود که مسئولیت سازمان‌دهی حمله‌های تروریستی در کابل را به عهده داشت

«لانگ وار ژورنال» گزارش داده است که احسان‌الله بریال که به‌تازگی به سمت والی (استاندار) کابل گماشته شده است، وابسته به گروه القاعده بوده و در جریان جنگ طالبان با دولت پیشین افغانستان و نیروهای ناتو، برای تسهیل حملات تروریستی در کابل و شهرهای اطراف آن، مورد حمایت مالی مستقیم نیروی قدس سپاه ایران بوده است.

براساس این گزارش، احسان الله بریال یکی از ۴۴ فرمانده تندرو طالبان است که در رژیم جدید طالبان به رهبری استان‌ها و شهرستان‌های متعدد افغانستان گماشته شده‌اند. او پیشینه فرماندهی حمله‌های مرگبار به نظامیان آمریکایی و غیرنظامیان در کابل و شهرهای اطراف آن دارد.

بریال رهبری یک گروه عملیاتی طالبان به نام گروه قاری بریال را به عهده داشت که در اوایل ۲۰۱۰، شمار تخمینی اعضای آن به ۱۵۰ تا ۲۰۰ جنگجو می‌رسید. قاری بریال اهل دره تگاب در استان کاپیسا است و در آغاز فعالیت‌های جهادی‌اش، یکی از فرماندهان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بوده است. به گزارش لانگ وار ژورنال، قاری بریال پس از مدتی فعالیت در تشکیلات نظامی حزب اسلامی، به صفوف طالبان پیوست. او رهبری نیروهای طالبان را در مرکز و شمال شرق افغانستان از جمله استان‌های کابل، پروان، پنجشیر، کاپیسا، و کنر به عهده داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشتهٔ مجله لانگ وار ژورنال، احسان‌الله بریال یکی از فرماندهان کلیدی شبکه‌ای بود که مسئولیت سازمان‌دهی حمله‌های تروریستی در کابل را به عهده داشت. این شبکه، که ارتش آمریکا و ناتو آن را «شبکه حمله کابل» نامیده‌اند، متشکل از جنگجویان و فرماندهان طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی همچون القاعده، تحریک اسلامی ازبکستان، اتحاد جهاد اسلامی، حزب اسلامی ترکستان شرقی، و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار بوده است. این شبکه بعدها به استان‌های لوگر، وردک، ننگرهار، زابل، کاپیسا، پروان، و غزنی نیز گسترش یافت.

نقش بریال و گروه او در این شبکه، تسهیل کننده انتقال سلاح، مواد منفجره، و نیروهای انتحاری از مرز پاکستان به کابل بوده است. لانگ وار ژورنال به نقل از فرماندهی اطلاعات و امنیت ارتش آمریکا(NGIC)  نوشته است که بریال در نظارت بر تولید بمب‌های دست‌ساز، تعیین افراد انتحاری و تقسیم کار بین آن‌ها، و برنامه‌ریزی و اجرای کلی حمله‌های انتحاری و بمب‌گذاری‌ها نقش مستقیم داشته است. گروه او برنامه‌ریزی و هماهنگی حمله‌های متعدد به پایگاه‌های نظامی در کابل و پروان، از جمله حمله به پایگاه نظامی بگرام را در کارنامه دارد.

از میان فرماندهان ارشد «شبکه حمله کابل»، نخست ملا تاج‌میر جواد در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ به معاونت اول اداره استخبارات (اطلاعات و امنیت) طالبان منصوب شد و پس از آن، احسان‌الله بریال در هفتم  نوامبر ۲۰۲۱ به سمت والی (استاندار) کابل گماشته شد.

قاری بریال از نیروی قدس سپاه پاسداران حمایت مالی دریافت می‌کرد

بر اساس گزارش فرماندهی اطلاعات و امنیت ارتش آمریکا، احسان‌الله بریال در جریان فعالیت‌هایش در «شبکه حمله کابل»، به طور مستقیم از نیروی قدس سپاه پاسداران ایران حمایت مالی دریافت می‌کرده است. بر پایه این گزارش، نیروی قدس از طریق فردی بنام امان‌الله- که هم‌اکنون در تهران زندگی می‌کند و مسئول روابط مالی میان ایران و طالبان است- برای بریال حمایت مالی می‌فرستاد تا از آن در تقویت حمله‌ها به آمریکایی‌ها استفاده شود.

مجله لانگ وار ژورنال نوشته است که نیروی قدس ایران از طریق سپاه انصار که مأمور هدایت عملیات نظامی و سیاسی در داخل افغانستان بود، از طالبان حمایت می‌کرد.

در هفتم ژانویه ۲۰۱۱، ارتش آمریکا و نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) از کشته شدن احسان‌الله بریال و چندین جنگجوی طالبان در پی یک حمله هوایی در ولایت کنر گزارش دادند. در آن زمان، آیساف بریال را یکی از رهبران طالبان وابسته به گروه القاعده توصیف کرد که ارتباط نزدیک با رهبران و تسهیل‌کنندگان شبکه القاعده دارد.

در آن زمان، طالبان مرگ بریال را تایید نکردند و فقط خبر کشته شدن چند جنگجوی سطح پایین را پذیرفتند. بریال که از حمله هوایی سال ۲۰۱۱ جان سالم به در برده بود، اکنون استاندار کابل شده است و بر پایتخت افغانستان حکومت می‌کند.