تهدید جانشین فرمانده نیروی قدس به ادامه «انتقام سخت» از آمریکا

حجازی: آمریکا تاکنون دو سیلی دریافت کرده، اولی برگزاری مراسم تشییع سلیمانی و دومی موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد 

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدید کرد انتقام سخت جمهوری اسلامی از آمریکا به دلیل کشتن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین این نیرو همچنان به قوت خود باقی است.

محمد حجازی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت، آمریکا تاکنون دو سیلی دریافت کرده، اولی برگزاری مراسم «باشکوه» تشییع سلیمانی بود و دومی موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد عراق، که چیز کمی نبود.

وی با بیان این که دو سیلی دیگری که رهبر جمهوری اسلامی گفته، یعنی «شکست هیمنه نرم‌افزاری» آمریکا در منطقه و خروج آمریکایی‌ها، تنها سیلی به آمریکا است و انتقام سخت سر جای خود خواهد بود.

این مقام بلندپایه سپاه، که در برنامه پنجشنبه شب «هشت بهشت» شبکه اصفهان صحبت می‌کرد، گفت زمان و نحوه انتقام «به شرایط» بستگی دارد، اما در مورد شرایط مورد اشاره توضیحی نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاسم سلیمانی ۱۳ دی ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط ارتش آمریکا کشته شد. ایران در واکنش، یک پایگاه نیروهای نظامی آمریکا را موشک‌باران کرد، اما آن حمله تلفات جانی نداشت.

به دلیل احتمال واکنش آمریکا و تشدید شرایط امنیتی در ایران، یک هواپیمای مسافری اوکراینی در تهران با موشک‌های سپاه سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن، که عمدتا ایرانی بودند، کشته شدند.

مقام‌های ایران در ابتدا تلاش کردند دلیل حادثه را پنهان کند. اما با تایید اصابت دو موشک زمین به هوا به هواپیما توسط آمریکا، کانادا و بریتانیا، پس از چند روز مجبور به اعتراف شدند.

در جریان مراسم تشییع قاسم سلیمانی نیز، که چهار روز پس از کشته شدن او در زادگاهش در کرمان برگزار شد، دست‌کم ۵۶ تن زیر دست و پا کشته شده و بیش از ۲۰۰ تن نیز مصدوم شدند.

هرچند مسئولان تلاش داشتند ازدحام شدید و رعایت نکردن مردم را دلیل حادثه معرفی کنند، اما بسیاری در داخل ایران مدیریت نامناسب در برگزاری مراسم را عامل مرگ ده‌ها نفر دانستند.

بسیاری از کارشناسان غربی نیز بر این عقیده هستند که اشتباه پدافند هوایی سپاه پاسداران در تشخیص هواپیمای مسافری از هواپیمای جنگی و کشتار ده‌ها انسان بی‌گناه، نشانه ناکارآمدی سپاه است.

برخی در داخل و خارج، ترور عوامل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران در سال‌های اخیر، به ویژه ترور محسن فخری‌زاده در هفتم آذر، را نشانه دیگری از ضعف امنیتی جمهوری اسلامی می‌دانند.

حسین دهقان، وزیر دفاع پیشین و از مشاوران ارشد رهبر جمهوری اسلامی، یک روز پس از ترور فخری‌زاده گفت این ترور به دلیل «رخنه و نفوذ و شکاف» در ساختار امنیتی ایران رخ داده است.