حادثه‌ مرگبار در جلال‌آباد؛ محدودیت‌های جدید برای رانندگان ریگشا

تلاش‌های طالبان برای کاستن از موج خشونت و ناامنی در هیچ‌یک از شهرهای افغانستان موثر نبوده است

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، جلال‌آباد به کانون خشونت‌ها و ترورهای سازمان‌یافته تبدیل شده است - STR / AFP

امروز سه نفر در انفجار و تیراندازی در ناحیه دوم شهر جلال‌آباد کشته شدند. رسانه‌های محلی گزارش دادند که ابتدا صدای یک انفجار در منطقه بهبود در شهر جلال‌آباد شنیده شد و سپس مردان مسلح ناشناس به سه نفر تیراندازی کردند. اجساد افراد کشته شده به بیمارستان محلی انتقال داده شد و از وضعیت مجروحان خبری در دست نیست. مسئولان محلی طالبان، تاکنون در مورد این حادثه چیزی نگفته‌اند.

در پی افزایش وقایع مرگبار در ننگرهار، مولوی محمد داوود مزمل، والی طالبان در ننگرهار، به‌تازگی دستور داده است که رانندگان ریگشاها اجازه ندارند افراد مسلح را سوار کنند. این دستور پس از آن صادر شد که در روزهای اخیر خبر حمله به افراد طالبان در ریگشاها منتشر شد. افراد مسلح با پنهان شدن در داخل ریگشاها، به افراد موردنظرشان در ازدحام شهر تیراندازی کرده و موفق به فرار شده‌اند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، جلال‌آباد به کانون خشونت‌ها و ترورهای سازمان‌یافته تبدیل شده است. بسیاری از مین‌گذاری‌ها‌، ترور و حمله‌های هدفمند در این شهر را گروه دولت اسلامی خراسان (داعش) به عهده گرفته است، اما عاملان شمار دیگری از رویدادها هم‌چنان معلوم نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر رسانه‌های والی طالبان در جلال‌آباد، تاکنون بارها از پیوستن اعضای گروه داعش به طالبان خبر داده و گفته است: داعش توان نظامی خود را در آن ولایت از دست داده است. اما افزایش حمله‌های مرگبار در شهر جلال‌آباد، شهروندان را نگران تقویت داعش در آن استان کرده است.

به‌تازگی مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان با افراد با‌نفوذ  قوم شینوار و ساکنان شهرستان‌های شینوار و اچین و ننگرهار دیدار کرده است و از آن‌ها خواسته است به دشمن طالبان اجازه نفوذ ندهند. در اعلامیه‌ای که از سوی سخنگویان طالبان منتشر شده، به داعش اشاره‌ای نشده است. اما معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، از قدرت‌گیری دوباره داعش در ننگرهار نگران است. داعش نخستین بار در سال ۲۰۱۶  از ولسوالی‌های شینوار و اچین ظهور کرد و بخشی از جوانان قبیله شینوار جذب آن گروه شدند.

با این حال، تاکنون تلاش‌های طالبان برای کاستن از موج خشونت و ناامنی در هیچ‌یک از شهرهای افغانستان و به‌ویژه جلال‌آباد موثر نبوده است و مشخص نیست که تازه‌ترین ابتکار والی طالبان و محدود کردن رانندگان ریگشا در جلوگیری از ترورهای هدفمند و حمله های مرگبار در آن شهر موثر واقع شود یا خیر.