انتقاد از علی خامنه‌ای باعث لغو امتیاز «روزنامه کلید» شد

فشار نیروهای امنیتی فضای مطبوعات ایران را به سمت تملق و چاپلوسی از رهبر جمهوری اسلامی برده است

تصویر صفحه اول روزنامه کلید

در پی انتشار تصویری در صفحه نخست روزنامه کلید که به طور تلویحی مسئول اصلی فقر در ایران، علی خامنه‌ای معرفی شده بود، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات از لغو امتیاز روزنامه کلید با رأی اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات خبر داد.

در طرح صفحه اول این روزنامه، نوشته شده بود که سبد معیشت خانوار به ۱۱ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسیده است و در کنار این رقم، دست علی خامنه‌ای در حال نوشتن به تصویر کشیده شده است. تصویری که کنایه از مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی در وضعیت فعلی کشور دارد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که فقر و مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تقابل و نزاع با جهان است و سیاست‌های بین‌المللی ایران و مداخله‌جویی‌های هزینه بر جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر، فشار اقتصادی سنگینی بر ایران وارد کرده است. همچنین ادامه پروژه هسته‌ای که از قضا تا امروز دستاوردی نیز برای ایران به همراه نداشته و ده ها میلیارد دلار نیز هزینه آن شده، از دیگر عواملی است که وضعیت اقتصاد کشور را بحرانی کرده است.

این در حالی است که تقریباً برای همه مسجل است که لجام سیاست خارجی کشور در دستان علی خامنه‌ای است و مسئول اصلی چنین سیاست‌هایی اوست. بااین‌حال هرگونه انتقادی از عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و اعتراض به سیاست‌های او با سرکوب مواجه می‌شود.

در آخرین اقدام نیز روزنامه کلید که بازتاب‌دهنده بخشی از انتقادات افکارعمومی نسبت به علی خامنه‌ای بود، با واکنش هیئت نظارت بر مطبوعات مواجه شد.

در واقع فشارهای نیروهای امنیتی و اقدامات این‌چنین برای سایر مطبوعات و رسانه‌های داخل ایران این پیان را دارد که می‌بایست دست از انتقاد از عملکرد حکومت بردارند. این موضوع باعث شده تا بخش بزرگی از رسانه‌های داخل کشور که از قضا نیازمند حمایت‌های مالی حکومت نیز هستند، به تملق و چاپلوسی روی بیاورند. در بسیار از این نشریات به طور روزانه سخنان علی خامنه‌ای در صفحه اول بازتاب داده می‌شود. هیچ انتقادی به او و نهادهای زیر دستش نمی‌شود و تصویر او به طور مرتب منتشر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای که خود در سال ۱۳۷۹ با حکمی حکومتی زمینه‌ساز توقیف فله‌ای مطبوعات شده و هزاران روزنامه‌نگار را بیکار و از کشور آواره کرد، طی ۲ دهه گذشته با بستن فضای انتقاد در کشور، دیگر اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین صدایی از مخالفانش در داخل کشور شنیده شود. نیروهای امنیتی وابسته به او نیز در راستای پیشبرد پروژه‌های پروپاگاندایی، تلاش می‌کنند تا از او چهره یک «رهبر کاریزماتیک» را بسازند. موضوعی که با توجه به وضعیت کشور کار دشواری به نظر می‌رسد. با این حال برای تکمیل این پروژه باید جلوی هر انتقادی که موجب خدشه‌دار شدن یک رهبر بی خطا می‌شود را گرفت.

با این حال علی خامنه‌ای که در نهمین دهه زندگی خود به سر می‌برد، دیگر تحمل هیچ نقدی را ندارد. از این رو شرایط به سمتی پیش می‌رود که راهکار «آقا خوشش بیاید» در رسانه‌های داخلی نیز نهادینه شود.

گزاره «آقا خوشش بیاید» نخستین‌بار پس از آن مطرح شد که گروهی از دانشجویان قرار بود به دیدار رهبر جمهوری اسلامی بروند و اعضای دفتر علی خامنه‌ای سخنان دانشجویان را بررسی می‌کردند تا مبادا چیزی مطرح شود که باعث کدورت خاطر علی خامنه‌ای شود. به آنها گفته می‌شد در دیدار با رهبر طوری صحبت کنید که «آقا خوشش بیاید».

به نظر می‌رسد راهکار آقا خوشش بیاید آن‌چنان گسترده شده که تمامی عرصه‌های از جمله مطبوعات را نیز در بر گرفته است. صدا و سیما هم که پیش از این دقیقاً در همین مشی عمل می‌کرد.
با توجه به افزایش خفقان در داخل، حال به نظر می‌رسد که مسئولیت رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور بیش از پیش سنگین است. حراست از آزادی بیان و انعکاس واقعیت داخل ایران، مسئولیتی است که با توجه به شرایط فعلی، نمی توان از رسانه های داخل ایران توقع داشت.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه