با حکم دادگاه ایتالیا ۷۰ عضو مافیا زندانی شدند

دادگستری ایتالیا مشغول محاکمه بی‌سابقه چهره‌های گروه قدرتمند «اندرانگتا» است

چهره برجسته محاکمه کنونی، نیکولا گراتری، یکی از شناخته‌شده‌ترین دادستان‌های ضدمافیا در ایتالیا است  - GIANLUCA CHININEA / AFP

دادگاهی در ایتالیا روز شنبه ۷۰ عضو گروه قدرتمند مافیایی «اندرانگتا» را به زندان محکوم کرد. این اولین مرحله بزرگ‌ترین محاکمه مافیاهای ایتالیا در چند ده سال اخیر است. 

مهمترین چهره محکوم‌شده را احتمالا باید اسکوآله گالونه ۶۲ ساله دانست؛ فردی که دست راست لوئیجی مانکوسو، از رهبران اصلی اندرانگتا، دانسته می‌شود. دیگر چهره مهم محاکمه روز شنبه گرگوریو نیگلیا بود که متهم به زورگیری و خرید سلاح است. نیگلیا و گالونه هر دو به ۲۰ سال زندان محکوم شدند. 

کلادیو پاریس، قاضی دادگاه، حکم ۹۱ نفر از ۳۵۵ متهم این پرونده را صادر کرد. ۷۰ نفر محکوم شدند و ۲۱ نفر تبرئه. هفت مورد از تبرئه‌ها به تقاضای دادستانی بود. 

۷۰ متهمی که محکوم شدند، با اتهاماتی همچون قتل و زورگیری مواجه هستند. در دو سال آینده قرار است ۳۵۵ نفر از نیروهای مافیایی و مقامات فاسد دولتی به اتهام ارتباط با «اندرانگتا»‌ محاکمه شوند. صدها وکیل و نزدیک به هزار شاهد، درگیر این پرونده بزرگ هستند. 

محاکمه روز شنبه پشت درهای بسته و در سالنی در شهر لامزیا ترمه در منطقه کالابریا که برای برگزاری این محاکمه به «تالار دادگاه» تبدیل شده بود، برگزار شد. 

متهمان خواهان محاکمه سریع بودند که طبق قوانین ایتالیا باعث می‌شود اگر مقصر شناخته شدند، حکم‌شان یک سوم کاهش یابد. دادستانی خواهان ۲۰ سال زندان برای این متهمان شده بود که حداکثر میزان مجاز در قوانین است. قضات به شش نفر حکم ۲۰ ساله را دادند و به بقیه حکم‌های پایین‌تر. 

انتظار می‌رود کل محاکمه‌های این پرونده حدود دو سال طول بکشد. 

گروه‌های مافیایی جزیره سیسیل در جنوب ایتالیا از بقیه گروه‌های مشابه مشهورترند، اما «اندرانگتا» که ریشه در منطقه کالابریا دارد و بنیان‌گذاری‌ آن به اواخر قرن هفدهم بازمی‌گردد، در سال‌های اخیر از قوی‌ترین گروه‌های مافیایی بوده است که علاوه بر اروپا، حضوری گسترده در شمال و جنوب قاره آمریکا هم دارد. بسیاری این گروه را قوی‌ترین و خطرناک‌ترین گروه سازمان‌یافته جنایی در جهان می‌دانند. در پی دهه ۱۹۵۰ که بسیاری از مردمان منطقه کالابریای ایتالیا به کشورهای دیگر مهاجرت کردند، «اندرانگتا» نیز در پوشش این مهاجرت گسترده دست به گستراندن فعالیت‌های خود در دنیا زد. پلیس‌های آمریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین، و استرالیا از جمله نیروهای انتظامی خارج از اروپا هستند که مدت‌ها است با این گروه و فعالیت‌هایی همچون قاچاق مواد مخدر و اسلحه مقابله می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اندرانگتا» مجموعا شامل حدود ۱۵۰ «خانواده» می‌شود و این محاکمه تنها یکی از این خانواده‌ها را هدف گرفته است: خانواده مانکوسو. اعضای این خانواده با اتهاماتی متنوع مواجهند؛ از جمله جرایم مواد مخدر، قتل، تلاش برای قتل، زورگیری، شرخری، انتشار اسرار رسمی، و سوءاستفاده از سمت‌های قانونی.

در روزهای آینده شاهد محاکمه لوئیجی مانکوسوی ۶۷ ساله خواهیم بود که به «عمو» معروف است و از رهبران اصلی «اندرانگتا» دانسته می‌شود. طایفه مانکوسو درون این سازمان، به «مانکوسو اِندرینا» معروف است و از دهه ۱۹۷۰ در دو استان لیمبادی و نیکوترای کالابریا فعال بوده است. این طایفه در ضمن روابطی گسترده با سایر گروه‌های جنایی و مسلح دارد؛ از مافیای سیسیل تا گروه‌های چپ‌گرا و راست‌گرای مسلح در کلمبیا. 

از دیگر افراد شاخصی که شاهد محاکمه‌اش خواهیم بود، جیانکارلو پیتلی ۶۸ ساله، سناتور سابق، است که به گفته دادستان‌ها از درون قوه مقننه ایتالیا به «اندرانگتا» کمک می‌رسانده است. آقای پیتلی در دوران فعالیت سیاسی خود در احزاب راست‌گرای سیاسی مختلف حضور داشته است؛ از حزب دموکرات مسیحی تا احزاب «فورزا ایتالیا» و «مردم آزادی» که نزدیک به سیلیو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق، بودند. پیتلی جزو چهره‌هایی بود که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ حزب منطقه‌گرای «جنوب بزرگ» را در مناطق جنوبی کشور سازمان دادند، تا زمانی ‌که منحل شد و به «فورزا ایتالیا» پیوست. 

چهره برجسته محاکمه کنونی، نیکولا گراتری، یکی از شناخته‌شده‌ترین دادستان‌های ضدمافیا در ایتالیا است که ده‌ها سال عمر خود را در دستگاه قضا صرف مبارزه با گروه‌های جنایی کرده است و بیش از ۳۰ سال است تحت حفاظت پلیس زندگی می‌کند. آقای گراتری ۶۳ ساله چند ماه پیش وعده داده بود که «اندرانگتای خفه‌کننده که واقعا نفس و قلب مردم را می‌گیرد» را از میان ببرد. او پس از حکم دادگاه روز شنبه به خبرنگاران گفت که از روند پیشرفت محاکمه بسیار راضی بوده است. 

ضربه زدن به گروه‌های مافیایی البته همیشه جریانی پیچیده و با عواقبی نامنتظره است. «اندرانگتا» قدرت وسیع سال‌های اخیر خود را مدیون محاکمه‌های اواخر دهه ۱۹۸۰ است که باعث شد مهمترین رقیب آن، یعنی مافیای سیسیل موسوم به «کوزا نوسترا»، تضعیف شود. 

«اندرانگتا»ی امروز، به‌رغم درگیر بودن در گستره وسیعی از فعالیت‌های جنایی، در یک زمینه خاص تخصص دارد و آن تجارت کوکائین است. باور می‌رود که حدود ۸۰ درصد بازار کوکائین در اروپا، مرتبط با این گروه است.

اگر نقشه ایتالیا را مانند نقش «چکمه» ببینیم، منطقه کالابریا مثل انگشت شست آن است و به همین علت به «شست پا» معروف است. این منطقه حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد. طبق تخمین‌ها، گروه «اندرانگتا» حدود شش هزار عضو در این منطقه دارد که فعالیت‌های هزاران نفر دیگر از همکاران خود را هماهنگ می‌کنند. بسیاری از سودهای بین‌المللی این گروه در کسب و کارهای قانونی در کالابریا سرمایه‌گذاری می‌شوند تا تعقیب قانونی آن‌ها دشوار باشد.

بیشتر از جهان