عربستان به قطب سینمای خاورمیانه تبدیل می‌شود

پس از پایان‌دادن به ممنوعیت چند دهه‌ای سینما، صحراهای عربستان سعودی به مقصدی برای فیلمسازان تبدیل شده است

منطقه تاریخی- تفریحی العُلا در  غرب عربستان یکی از نامزدهای اصلی جلب‌توجه جهانی صنعت سینماست - AFP

ممنوعیت چند دهه‌ای سینماها در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ پایان یافت، اما این کشور خشک و بیابانی، حالا جاه‌طلبی‌های هالیوودی دارد. 

عربستان ۶۴ میلیارد دلار در صنعت نوپای سینما و سرگرمی خود سرمایه‌گذاری کرده است. این اقدام بخشی از تلاش گسترده‌تر برای کنارگذاشتن نفت از اقتصاد و تبدیل‌شدن به قطب اصلی سینمای خاورمیانه است.

بلومبرگ در این زمینه می‌نویسد، فیلم اکشن «جنگجوی صحرا» با بازی آنتونی مکی، به طور کامل در عربستان سعودی فیلم‌برداری می‌شود و عکاسی آخرین فیلم هیجان‌انگیز جرارد باتلر با نام «قندهار»، در منطقه العلا انجام می‌شود. این منطقه به‌عنوان میراث جهانی یونسکو، سال گذشته به‌عنوان بخشی از تلاش عربستان سعودی برای معرفی صنعت گردشگری افتتاح شد.

استفان استراکان، به عنوان یک فیلمساز، در مورد  منطقه بکر العلا که دارای آثاری با شکوه از پیش از اسلام است، گفت: «ما تازه کار را شروع کرده‌ایم، هیچ‌کس قبلاً اینجا نبوده است، ما انگیزه بالایی برای معرفی العلا به عنوان یک مقصد بین‌المللی فیلم داریم. این منطقه به دلیل  چندین دهه حکومت دینی، نادیده گرفته شده است.

این یک چرخش قابل توجه برای عربستان سعودی است. کشوری که تنها تا چند سال پیش در آن زنان از رانندگی منع شده بودند، رستوران‌ها بر اساس جنسیت تفکیک شده بودند و اکثر سرگرمی‌ها، از کنسرت‌های موسیقی تا نمایش فیلم، به‌عنوان غیراسلامی ممنوع بود، امروزه و پس از به دست گرفتن کنترل قدرت توسط، ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ محدودیت‌های اجتماعی را کاهش داده و کنسرت‌ها و رویدادهای سالانه فصل ریاض را اجرا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استراکان در این باره گفت: «من فکر می کنم مردم گاهی اوقات تصور اشتباهی از عربستان دارند. این کشور در حال مدرن شدن است. هالیوود به دنبال این است که ببیند با فیلم «قندهار» چه اتفاقی می‌افتد.  مردم به تحول فرهنگی در عربستان علاقه‌مند هستند.»

نتفلیکس نیز فرصت را می‌بیند. غول استریم با استودیوی سعودی Telfaz۱۱ قرارداد هشت فیلم بلند امضا کرده است تا در خاورمیانه محصولات بیشتری تولید کند.

عربستان سعودی با جغرافیای طبیعی بکر خود سعی می‌کند نظر فیلم‌سازان را به خود جلب کند.

منطقه تاریخی- تفریحی العُلا در استان مدینه در غرب این کشور یکی از نامزدهای اصلی جلب‌توجه جهانی صنعت سینماست.

بعدازآنکه سال گذشته قسمت‌هایی از فیلم «گیلاس» در این مکان ضبط شد، گروه‌های دیگری هم نسبت به کار در این منطقه ابراز تمایل کرده‌اند.

کمیسیون فیلم در وزارت فرهنگ که فوریه سال گذشته تشکیل شد، تلاش می‌کند تا زیرساخت‌های لازم را در این منطقه برای تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی ایجاد کند.

بیشتر از فیلم