آیا باشکوه‌ترین زیستگاه دریایی جهان محکوم به فنا است؟

اگر گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود شود، هنوز می‌توان سد بزرگ مرجانی استرالیا را نجات داد

از سال ۱۹۹۸ تا‌کنون فقط دو درصد این سدِ مرجانی از سفیدشدگی مصون مانده است‌ـ SARAH LAI / AFP

بر اساس پژوهشی جدید، اگر گرمایش زمین را بتوان به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود کرد، که هدف‌ پیمان پاریس هم است، احتمال بقای سد بزرگ مرجانی استرالیا وجود دارد.

طبق این بررسی که دانشگاهی در استرالیا روز جمعه ۵ نوامبر (۱۴ آبان) منتشر کرد، از سال ۱۹۹۸ تا‌کنون فقط دو درصد این سدِ مرجانی از سفیدشدگی مصون مانده است.

وقتی موج گرما باعث افزایش دمای آب دریا شود، صخره‌های مرجانی در اثر پدیده سفیدشدگی شروع به رنگ باختن و سفید شدن می‌کنند. این گرما سبب می‌شود بقای صخره‌های مرجانی به خطر بیفتد.

 به گزارش رویترز، پروفسور تری هیوز، از مرکز عالی مطالعات صخره‌های مرجانی استرالیا و نویسنده اصلی این مقاله پژوهشی، می‌گوید: «به نظر من اگر گرمایش زمین را تا ۱.۵ درجه میانگین گرمایش جهانی حفظ کنیم، این سد بزرگ مرجانی همچنان زنده خواهد ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور هیوز گفت حتی دورافتاده‌ترین و دست‌نخورده‌ترین بخش‌های این سد بزرگ مرجانی نیز به‌علت وقوع امواج فزاینده گرما تا‌کنون دست‌کم یک بار دچار سفیدشدگی شدید شده است و فراوانی وقوع این سفیدشدگی‌ها زمان کافی برای ترمیم و احیای مرجان‌ها به آن‌ها نمی‌دهد.

نویسنده اصلی این پژوهش از استرالیا خواست برای حفاظت از این دیواره‌ مرجانی تدابیر سخت‌گیرانه‌تری وضع کند. اما این کشور در نشست سران کاپ‌۲۶ از دادن هرگونه قولی مبنی بر کاهش انتشار گاز متان سر باز زده است.

آقای هیوز گفت: «دولت همچنان برای بهره‌برداری از معادن جدید زغال سنگ و بستن قراردادهای جدید گاز متان مجوز صادر می‌کند و به‌سادگی از کنار مسئولیت‌های استرالیا در قبال سد بزرگ مرجانی می‌گذرد. اگر میانگین گرمایش جهانی به ۳ یا ۴ درجه برسد، که مسیر فعلی متاسفانه به همان‌جا ختم می‌شود، از سد بزرگ مرجانی یا هیچ‌یک از دیواره‌های مرجانی مناطق حاره‌ای دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.»

هدف نشست کاپ ۲۶ گلاسگو نیز حفظ گرمایش جهانی در محدوده ۱.۵ درجه بود. اما به‌رغم به‌روزرسانی اهداف اقدام‌‌های اقلیمی که سران جهان در این نشست اعلام کردند، برآوردها نشان می‌دهد اگر همه کشورها به تعهدهای خود برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای عمل کنند و برنامه‌های کاهش انتشار متان تا سال ۲۰۳۰ را اجرا کنند، گرمایش جهانی به ۱.۸ درجه سانتیگراد محدود خواهد شد.

بر اساس تحلیلی فوری که چهارشنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان) منتشر شد، تعهدهایی که در نشست کاپ ۲۶ اعلام شد برای قرار دادن جهان در مسیر محدودسازی گرمایش جهانی به ۱.۹  درجه سانتیگراد کافی است. برآوردهای این تحلیل نسبت به قبل بهتر بود اما همچنان از هدف ۱.۵ درجه‌‌ گرمایش جهانی پیمان پاریس بالاتر است. هم‌اکنون میانگین دمای جهان نسبت به دوران پیشاصنعتی بیش از یک درجه سانتیگراد افزایش یافته که به افزایشِ شدت و فراوانیِ وقوع رویدادهای آب‌وهوایی پرهزینه‌ای همچون موج گرما، سیل و طوفان منجر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی