ایبوپروفن بهتر است یا گیاه سنتی این جزیره کوچک؟

از این گیاه برای درمان التهاب‌های مرتبط با تب، درد، تورم، زخم، عفونت پوست و عفونت‌های دستگاه تنفس استفاده می‌شود

تاثیر ضد التهاب «پی اینسولاروم» به اندازه داروی ضد التهاب ایبوپروفن که معمولا تجویز می‌شود، موثر است - JACK GUEZ / AFP

یک پژوهش جدید در ترکیب دانش سنتی جزیره ساموآ در اقیانوس آرام جنوبی و منطقه اقیانوسیه و علوم مدرن، حاکی از آن است که یک گیاه بومی ساموآ می‌تواند به میزان داروی «ایبوپروفِن» در درمان التهاب موثر باشد.

«سایکوِتریا اینسولاروُم» (Psychotria insularum) که در میان بومیان «ماتالافی» شناخته می‌شود، یک درخت کوچک با ارتفاعی حدود دو متر و گل‌های کوچک سفید و میوه‌های براق قرمزرنگ است که برای درمان انواع التهاب‌ها استفاده می‌شود. 

پژوهشگران می‌گویند از این درخت برای درمان التهاب‌های مرتبط با تب، درد، تورم، زخم، عفونت پوست و عفونت‌های دستگاه تنفس استفاده می‌شود.

در ۴۰ سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد داروهای تایید شده جهان منشاء طبیعی داشتند یا بر اساس فراورده‌های طبیعی یا داروهای گیاهی تولید شدند، دانشمندان می‌گویند در مورد طب سنتی ساموآ چندان مطالعه نشده است.

در این پژوهش که نتیجه آن در نشریه «پی‌ان‌اِی‌اس» منتشر شده، یک تیم تحقیقاتی زیرنظر دکتر سی‌سی‌ای مولیمائو-ساماسونی، یک پزشک محلی از مرکز کشفیات بیولوژیک دانشگاه ویکتوریای ولینگتون در نیوزیلند، موفق شد ملکول زیربنایی ماتالافی را کشف کند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. 

آن‌ها تاثیر غلظت‌های مختلف هوموژنات‌های برگ درخت ماتالافی را روی عناصر سیستم دفاعی بدن که در ایجاد التهاب نقش دارند، آزمایش کرده‌اند.

پژوهشگران همچنین این تاثیرات بر عناصر سیستم ایمنی بدن را با تاثیرات ملکول‌های شیمیایی و فعال ماتالافی، با قابلیت ضد التهاب داروی «ایبوپروفن» مقایسه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها کشف کرده‌اند که ماتالافی در سلول‌های بدن با عنصر آهن وارد فعل‌وانفعال یا به عبارت علمی «هومواستاز آهن» می‌شود. دانشمندان این ترکیبات یعنی عناصر «روتِئین» و «نیکوتین فلورین» را در گیاه ماتالفی تشخیص داده‌اند که هردو در فعل‌وانفعالی که به «کیلاسیون» (روند پاکسازی بدن از عناصر فلز) موسوم است، خود را به عنصر آهن می‌چسبانند.   

در این مطالعات خاطرنشان شده که تاثیر ضد التهاب «پی اینسولاروم» به اندازه داروی ضد التهاب ایبوپروفن که معمولا تجویز می‌شود، موثر است.

دانشمندان در این گزارش نوشته‌اند: «شباهت عملکرد ضدالتهاب هوموژنات «پی‌اینسولاروم» و داروی بسیار معمول ایپوپروفن، با موارد مختلف استفاده از هوموژنات اینسولاروم در طب سنتی ساموآ هماهنگی دارد.»  

کارشناسان در حال حاضر در حال تحقیق در مورد فواید ترکیبات این گیاه برای «کیلاسیون»‌اند که احتمال دارد موارد استفاده از آن را از محدوده طب سنتی خارج کند و آن را در درمان بیماری‌هایی چون سرطان، بیماری تحلیل سلسله اعصاب (نورودرژنراتیو)، نارسایی‌های قلبی و دیابت به کار گیرد.

دکتر مولیمائو ساماسونی به رسانه محلی «استاف» گفت: «این‌ها داروهایی سنتی‌اند که مردم ما صدها سال از آن استفاده کرده‌اند و ما اکنون دانشی را کشف کرده‌ایم که تاثیر واقعی برخی از این داروها را تایید می‌کند.»

او افزود: «می‌خواهم تاکید کنم که باید روی داروهای سنتی پیش از آنکه به گونه‌ای گسترده تجویز شوند، از نظر علمی تحقیق شود...هنوز گام‌هایی دیگر در این راه باید برداشته شود.»

© The Independent