ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین حد خود رسید

وزیر دارایی ترکیه دلیل کاهش ارزش لیر را تحولات اقتصادی بین‌المللی عنوان کرد

ادامه روند کاهشی ارزش لیر ترکیه - Yasin AKGUL / AFP

در پی تکذیب خبر استعفای وزیر دارایی ترکیه و با ادامه نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از افزایش نرخ تورم، ارزش لیر روز جمعه ۰.۵ درصد دیگر کاهش یافت.

به گزارش رویترز، معامله گران معتقدند که گمانه‌زنی‌ها در مورد استعفای وزیر دارایی تأثیر چندانی بر فعالیت بازار ندارد، بلکه تثبیت ارزش دلار است که لیر را به پایین‌ترین رقم تاریخ خود رسانده است. به‌طوری که در بازار رسمی هر دلار آمریکا هم اکنون با ۹.۸۵ لیر ترکیه معاوضه می‌شود.

لیر ترکیه در سال جاری حدود ۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است و تحلیلگران آن را در نتیجه کاهش نرخ سود بانکی در مواجهه با تورم نزدیک به ۲۰ درصد می‌دانند. موضوعی که باعث افزایش نقدینگی در بازار و به‌تبع آن افزایش تورم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک مرکزی ترکیه در ۲۳ سپتامبر به‌شکل غیرمنتظره‌ای نرخ بهره بانکی در آن کشور را با کاهش یک درصدی، به ۱۸درصد رساند. بسیاری از تحلیلگران کاهش نرخ بهره بانکی در ماه گذشته را تازه‌ترین نمونه دخالت‌های سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در سیاست‌گذاری‌های پولی آن کشور می‌دانند. اردوغان پیش‌تر خود را از دشمنان بهره بانکی توصیف کرده بود. 

رئیس بانک مرکزی ترکیه طی یک‌سال گذشته دو مرتبه تغییر کرده است، اما به‌نظر می‌رسد که هیچ‌یک از سه رئیس اخیر این نهاد، در اجرای خواسته‌های اردوغان در رابطه با کاهش نرخ بهره بانکی، موفق نبوده‌اند.

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری، گزارش روز جمعه روزنامه جمهوریت مبنی بر اینکه لطفی الوان وزیر خزانه‌داری و دارایی پیشنهاد استعفای خود را به طیب اردوغان ارائه کرده، تکذیب کرد.

در همین رابطه، آلتون در حساب توییتر خود نوشت: «لطفی الوان وزیر خزانه‌داری و دارایی ما در حال انجام وظایف خود است. داستان‌های مطرح شده دروغ است.»

الوان عصر پنجشنبه در یک سخنرانی، نظر برخی تحلیلگران مبنی بر اینکه دولت با تضعیف لیر ترکیه قصد حمایت از صادرات دارد را رد کرد. او گفت که ترکیه سیاست نرخ ارز شناور دارد و بازار ارزش ارز را تعیین می‌کند. او تغییرات ارزش لیر را ناشی از تغییرات اقتصادی در جهان عنوان کرد.

بیشتر از اقتصاد