هشدار سازمان هواشناسی: از خطر وقوع سیل تا لغو پروازها در ۱۴ استان

احتمال افت فشار گاز هم‌زمان با کاهش دمای هوا و افزایش میزان مصرف وجود دارد

سازمان هواشناسی از نفوذ سامانه پرفشار سرد همراه با بارش شدید باران و برف در ۱۴ استان کشور خبر داد و اعلام کرد خطر آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و راه افتادن سیل در برخی مناطق وجود دارد. همچنین پیش‌بینی شده است که برخی پروازها به‌دلیل کاهش دید لغو شوند و در اثر افزایش میزان مصرف، احتمال افت فشار گاز نیز وجود دارد.

بر اساس این گزارش، بین روزهای جمعه ۱۴ آبان تا یکشنبه ۱۵ آبان، استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، تهران، قم، البرز، قزوین، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، فارس، یزد، کرمان و سمنان در منطقه اثر سامانه پرفشار سرد و بارش باران و برف قرار دارند.

به گزارش سازمان هواشناسی، بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید و بارش برف در ارتفاعات استان‌های ساحلی دریای خزر که از جمعه ۱۴ آبان آغاز شده تا شنبه ادامه خواهد داشت. هم‌زمان با کاهش شدت باد و باران در استان‌های شمالی از روز شنبه در بخش‌هایی از شمال غربی و غرب کشور هم بارش باران و وزش باد شروع می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سامانه پرفشار سرد و باران روز یکشنبه ۱۵ آبان، وارد بخش‌های شرقی کشور می‌شود و بارش‌ها در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس تا دوشنبه ادامه خواهد داشت.

آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن سطح رودخانه‌ها، جاری شدن سیل، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید، مه‌آلودگی، تاخیر یا احتمال لغو پروازها، برخورد صاعقه، کولاک برف در مناطق کوهستانی و سردسیر از جمله مواردی است که پیش‌بینی شده هم‌زمان با بارش باران و برف در استان‌های نام‌برده اتفاق بیفتد.

در گزارش سازمان هواشناسی همچنین پیش‌بینی شده است که در اثر افزایش مصرف انرژی احتمال افت فشار گاز وجود دارد و ممکن است خسارت‌هایی به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی وارد شود.

سازمان هواشناسی با انتشار اطلاعیه‌ای، توصیه کرده است شهروندان از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کوهنوردی و سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و در صورت نیاز، در تردد جاده‌ای تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.

همچنین از سازمان راهداری خواسته شده است که آمادگی لازم را برای بازگشایی آبروهای درون‌شهری و دهانه پل‌ها داشته باشد و تمهیدهای لازم برای جابه‌جایی عشایر در مناطق یاد‌شده پیش‌بینی کند.

علاوه بر ۱۴ استانی که سازمان هواشناسی درباره آن‌ها هشدار داد، در روزهای آینده بارش باران و برف در دیگر استان‌‌ها از جمله همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، خراسان شمالی، هرمزگان و ایلام نیز پیش‌بینی شده است.

در این گزارش آمده است که استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش دمای ۶ تا ۱۰ درجه‌ای خواهند داشت. در غرب کشور نیز کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه اعلام شده است و در استان‌های جنوبی رشته‌کوه البرز نیز کاهش دمای هوا بین ۷ تا ۱۲ درجه خواهد بود.

هم‌زمان با اطلاعیه سازمان هواشناسی، احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، نیز بارش برف و باران در ۱۴ استان را تایید کرد و به خبرگزاری ایسنا گفت: «بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های البرز و مازندران گزارش شده و در برخی از محورهای استان‌های اردبیل، اصفهان، تهران، زنجان، قم، فارس، قزوین، گیلان، مرکزی، همدان، گلستان و لرستان نیز باران در حال باریدن است.»

او به رانندگان هشدار داد: «لغزندگی سطح معابر از عوامل اصلی وقوع تصادفات در شرایط برفی و بارانی است و از این رو، لازم است که رانندگان با آگاهی قبلی از شرایط جوی راه اقدام به سفر کرده و زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد پیش‌بینی کنند.»