وزیر بهداشت: نشانی از موج ششم نیست؛ معاون: در چند استان شروع شده 

سخنان متناقض مقام‌های جمهوری اسلامی در باره نحوه مهار کرونا در ایران همچنان ادامه دارد

تاکنون، حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور واکسن‌ نزده‌اند و جمعیت افرادی که دو نوبت واکسن زده‌اند نیز حدود ۳۸ میلیون نفر است‌ـ ATTA KENARE/AFP

در حال حاضر، ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز و ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. جمعیت افراد مبتلا به کرونا و شهرهای قرمز در حال افزایش است. تاکنون، حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور واکسن‌ نزده‌اند و جمعیت افرادی که دو نوبت واکسن زده‌اند نیز حدود ۳۸ میلیون نفر است. موج ششم کرونا در برخی مناطق کشور آغاز شده است و متخصصان درباره بازگشایی‌ مراکز آموزشی و مدارس هشدار داده‌اند. در حالی‌ که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، مدعی است اثری از موج ششم کرونا در کشور وجود ندارد، قاسم جان‌بابایی، معاون او، اعلام کرد نگرانی‌هایی درباره موج ششم وجود دارد. 

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، شامگاه پنجشنبه ۱۳ آبان، در یک برنامه تلویزیونی، از «نوسان» شرایط ابتلا به کرونا در مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت موج جدید بیماری در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه آخرین استان‌هایی که وارد موج پنجم شدند از غرب کشور بودند، افزود: «الان مواردی که مراجعه داریم بیشتر در استان‌های غربی کشور مانند همدان، کرمانشاه و آذربایجان غربی است که مقداری مراجعین آن‌ها بیشتر است.»

او در عین حال تاکید کرد که روند بستری‌ بیماران مبتلا به کرونا رو به کاهش است و موارد فوتی هم کمتر شده است.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه «نگرانی‌هایی» در مورد شیوع موج ششم کرونا نیز وجود دارد، گفت: «زمانی که هند کرونای دلتا را داشت، با فاصله کوتاهی در کشور ما سویه دلتا شروع شد. الان، در کنار کشور ما، روسیه، ترکیه و اوکراین سخت‌ترین روزها را می‌گذرانند، در این کشورها میزان فوتی و میزان بستری و مثبت شدن تست‌هایشان بالا است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا، نیز احتمال شیوع موج ششم کرونا را مطرح کرد ولی گفت به‌دلیل واکسیناسیون ۷۸ درصدی مردم، این موج به شدت موج‌های قبلی نخواهد بود. او در عین حال هشدار داد: «نباید ساده‌انگاری کنیم و بگوییم که کرونا تمام شده است.» 

اشاره پیام طبرسی به گفته‌های بهرام‌عین‌اللهی، وزیر بهداشت، است که پیش‌تر مدعی شده بود به‌زودی پایان کرونا را در کشور جشن خواهیم گرفت. جامعه‌ پزشکی به این اظهارنظر او انتقاد کردند و هشدار دادند که این گفته‌ها ساده‌انگاری بیماری در جامعه را به دنبال دارد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طبرسی با اشاره به اینکه در کشورهایی مثل انگلیس، با وجود اینکه ۸۵ درصد مردم واکسن زده‌اند، مراقبت‌های بهداشتی را جدی می‌گیرند، افزود: «وقتی محدودیت‌ها برداشته می‌شود، باید اقدامات بیشتری را انجام دهیم تا به مرحله‌ای برسیم که محدودیت‌ها کاملا برداشته شود.»

او واکسن نزدن ۲۳ درصد مردم را «پاشنه آشیل» خواند و از افرادی که واکسینه نشده‌اند خواست برای تزریق واکسن اقدام کنند. 

وزیر بهداشت همچنان موج ششم را انکار می‌کند

روز پنجشنبه ۱۳ آبان ، بهرام عین‌اللهی در اظهارنظری جدید مدعی شد که اثری از وقوع موج ششم کرونا وجود ندارد. او در جریان بازدید از بیمارستانی در شهر دامغان، گفت: «هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی‌بینیم و میزان بستری و مرگ‌و‌میر بیماران در هفته‌های گذشته ثابت مانده است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از وزیر بهداشت، در حال حاضر تمام نیروهای کادر درمان در حالت آماده‌باش قرار دارند و طبق ادعای وزیر بهداشت، وضعیت دارو و کشیک نیروها نیز «مناسب» است.

یکی از پیش‌بینی‌ها درباره سویه‌ غالب در موج ششم کرونا، گونه «دلتا پلاس» است که تاکنون در برخی کشورهای جهان مشاهده شده است. علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به قدرت سرایت‌پذیری بیشتر این سویه نسبت به سویه دلتا اشاره کرد و گفت: «واریانت دلتا قوی‌ترین و مهاجم‌ترین ویروسی است که از نظر انتقال بین واریانت‌های مختلف کرونا وجود دارد. دلتا پلاس هم همین حالت را دارد و قدرت انتقالش هم بیشتر است. در عین حال، از نظر مقاومت نسبت به واکسن هم مانند دلتاست.» 

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، تنها راهکار کاهش گردش ویروس را پوشش وسیع واکسیناسیون و اقدام‌های غیردرمانی مثل بیماریابی و رعایت‌ شیوه‌نامه‌های بهداشتی دانست و افزود: «باید توجه کرد که با افزایش ابتلا، میزان بستری هم بالا می‌رود و در کشورهایی که دلتا پلاس در آن‌ها شیوع پیدا کرده هم به همین صورت است. طبق گزارش‌ها در دنیا، ۹۰ درصد موارد مرگ‌و‌میر و با نسبت بالاتری، موارد ابتلا در افراد غیرواکسینه است.» 

به گفته علیرضا ناجی، برای رسیدن به ایمنی جمعی باید ۸۵ درصد مردم واکسن بزنند و این تازه به شرطی است که واکسن‌ها از نوع «با کفایت» باشند و در صورتی‌ که از واکسن‌های با کیفیت پایین‌تر استفاده شود، میزان واکسیناسیون نیز باید بیشتر شود. 

اغلب واکسن‌های تزریقی در ایران اسپوتنیک، سینوفارم، بهارات، آسترازنکا و برکت بوده‌اند که در این میان، بیشترین سهم به واکسن‌ سینوفارم چینی اختصاص دارد. این واکسن در برخی کشورهای دنیا از جمله اتحادیه اروپا تایید نشده است.