نماینده پارلمان اروپا: برنامه هسته‌ای ایران صلح‌‌آمیز نیست

«در سال‌های اخیر، تهدیدهای ایران از بسیاری جهات برای پارلمان اروپا آشکار شده است»

دیوید لگا، از اعضای کمیته سیاست‌خارجی پارلمان اروپا- تصویر از حساب فیسبوک دیوید لگا @DavidLegaKD

هم‌زمان با اعلام زمان ازسرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی، دیوید لگا، نماینده سوئدی پارلمان اروپا، هشدار داد که با وجود ادعاهای جمهوری اسلامی، «برنامه هسته‌ای ایران به‌دنبال اهداف صلح‌آمیز نیست».

دیوید لگا، عضو کمیته سیاست‌خارجی پارلمان اروپا، روز پنجشنبه، ۱۳ آبان‌ماه، در گفت‌وگو با نشریه «اسرائیل هیوم»، ضمن اعلام دیدگاهش درمورد صلح‌آمیز نبودن هدف برنامه هسته‌ای ایران، گفت: «نمی‌توانم به نمایندگی از کل کمیته صحبت کنم، زیرا هنوز به‌طور رسمی درمورد این موضوع گفت‌وگو نکرده‌ایم، اما فکر می‌کنم که اکثر اعضا در این مورد با من موافق‌اند.» او افزود کمیته سیاست خارجی پارلمان اروپا هنوز تصمیمی در رابطه با ایران نگرفته است، اما موضوع را به‌دقت زیر نظر دارد.

هشدار این نماینده پارلمان اروپا درمورد برنامه هسته‌ای ایران، درحالی مطرح می‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در قالب نشست‌های کمیسیون برجام، زیر نظر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار می‌شود. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم‌زمان با توقف چندماهه این مذاکرات، اواخر مهرماه گفت که درصورت شکست دیپلماسی با ایران، اروپا برنامه جایگزینی برای مذاکرات ندارد.

لگا در گفت‌وگو با رسانه اسرائیلی همچنین به نامه سرگشاده‌ای اشاره کرد که پیش‌تر همراه با دیگر اعضای کمیته سیاست خارجی خطاب به جوزپ بورل نوشته و حضور معاونش، انریکه مورا، در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران که به گفته‌ او با عنوان «قصاب تهران» خوانده می‌شود، را محکوم کرده بودند. این نماینده پارلمان اروپا گفت: «فکر می‌کنم در سال‌های اخیر، تهدیدهای ایران از بسیاری جهات برای پارلمان اروپا آشکار شده و به همین دلیل، فرستادن مورا به مراسم سوگند [رئیسی] بسیار ناراحت‌کننده است. من نمی‌‌فهمم اصلا چرا باید این انتخابات‌ها [ی جمهوری اسلامی] را به‌رسمیت بشناسیم.»

دیوید لگا مواردی چون «قراردادن گروه مورد حمایت ایران، حزب‌الله، در فهرست سازمان‌های تروریستی» و «معرفی شورشیان حوثی به‌عنوان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در یمن» را ازجمله اقدام‌های پیشین پارلمان اروپا علیه «رژیم آیت‌الله» در ایران دانست و درمورد مذاکرات احیای برجام، گفت: «اگر توافقی به‌دست آید، نباید اروپا تنها طرفی باشد که به آن احترام می گذارد... باید مطمئن شویم که ایران به توافق پایبند است و به آن احترام می‌گذارد. ما باید در مورد نحوه عمل و تحریم‌هایی که باید لحاظ کنیم، کاملا شفاف باشیم. به نظر من، این مهم‌ترین بخش ماجراست. اینکه تنها ما به توافق احترام بگذاریم، یک فاجعه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق برجام بین ایران و کشورهای گروه «۱+۵» (شامل ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین) پس از چند سال مذاکره برسر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در سال ۲۰۱۵ امضا شد؛ اما پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، از این توافق در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جمهوری اسلامی نیز به‌صورت گام‌به گام، تعهدهای خود را در برجام را نادیده گرفت و نقض کرد.

در سال جاری شش دور نشست‌های کمیسیون مشترک برجام زیر نظر اتحادیه اروپا و با حضور هیئت‌هایی از ایران و کشورهای باقیمانده در توافق، به‌منظور پیش بردن مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده برای احیای توافق برجام در شهر وین، پایتخت اتریش، برگزار شد. روز چهارشنبه مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا اعلام کردند این روند که از اواخر خردادماه متوقف شده بود، پس از پنج ماه، از ۸ آذر ماه (۲۹  نوامبر) در شهر وین ازسر گرفته می‌شود. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز با اشاره به ازسرگیری مذاکرات احیای برجام و برگزاری دور هفتم گفت‌وگوها در وین، ابراز امیدواری کرد که ایران با حسن نیت به مذاکره بازگردد. او افزود که «واشینگتن معتقد است اگر ایرانی‌ها جدی باشند، هنوز امکان رسیدن سریع به توافق برای بازگشت به برجام و اجرایی کردن آن وجود دارد».

هم‌زمان با اعلام توافق درمورد زمان ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، خبرگزاری رویترز، از کاهش (کمتر از یک درصدی) قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر این موضوع، خبر داده است.  

هدف از مذاکرات احیای برجام، رسیدن به توافقی برای لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران، در مقابل یازگشت جمهوری اسلامی به تعهدهای توافق‌شده در برجام برای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن کشور است. پس از پنج ماه وقفه در مذاکرات و درحالی‌که ناظران بین‌المللی فرصت بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را رو به پایان می‌دانند، اعلام توافق درمورد زمان ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، به‌معنای وجود احتمالی برای رفع تحریم‌های آمریکا و بازگشت ایران به جمع کشورهای صادرکننده نفت است.