ویتنام از مذاکره با ایران بر سر نفتکش توقیف‌شده خبر داد

برخلاف ایران که از مالکیت نفتکش سخنی نگفته، مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که نفتکش با پرچم ویتنام در حال عبور از دریای عمان بود

نفتکش ام وی ساوتیس (MV Southys)- عکس از صدا و سیمای جمهوری اسلامی

وزارت امور خارجه ویتنام اعلام کرد که این کشور با مقامات جمهوری اسلامی در باره توقیف یک نفتکش ویتنامی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مذاکره کرده است.

فام تو هانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام، امروز پنجشنبه ۴ نوامبر، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت وزارت امور خارجه این کشور از طریق سفارت خود در تهران و نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در هانوی، برای راستی‌آزمایی اطلاعات، حل و فصل مسئله و اطمینان از ایمنی شهروندان ویتنامی و رفتار انسانی با آنان مذاکره کرده است.

او جزییات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

این اولین واکنش ویتنام به خبر توقیف یک نفتکش با پرچم این کشور از سوی سپاه پاسداران است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام، اظهارات مقامات آمریکایی را تایید می‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دیروز با انتشار ویدیویی مدعی شد که این نفتکش حامل نفت متعلق به ایران است که توسط آمریکایی‌ها از یک نفتکش دیگر به آن منتقل شده بود.

در این ویدیو نشان داده می‌شود که نیروهای سپاه پاسداران با یک بالگرد بر روی عرشه نفتکش فرود می‌آیند و قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه نیز در اطراف نفتکش حضور دارند.

به دنبال توقیف این نفتکش، دو ناو نیروی دریایی آمریکا به محل عملیات نیروی دریایی سپاه پاسداران نزدیک شد، اما از مداخله در این عملیات خودداری کرد.

پس از آنکه سپاه پاسداران مدعی شد مانع دزدی دریایی آمریکا شده است، آمریکا این گزارش‌ها را ساختگی و غیرواقعی خواند و برای نخستین بار اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش با پرچم ویتنام را در روز دوم آبان در دریای عمان متوقف و آن را به آب‌های ساحلی خود هدایت کرده است.

در بیانیه سپاه پاسداران و گزارش رسانه‌های حکومتی در ایران، هیچ اشاره‌ای به مالکیت نفتکش و حرکت آن با پرچم ویتنام نشده بود.