لاوروف: هر تهدیدی علیه آسیای میانه را در خاک افغانستان سرکوب می‌کنیم

«روسیه با خطر صدور تروریسم و مواد مخدر از افغانستان به آسیای میانه مقابله خواهد کرد»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه- Pavel Golovkin/Pool via REUTERS

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در صحبت با شبکه روسیه ۲۴ گفته است که امنیت کشورهای آسیای میانه برای روسیه در اولویت قرار دارد و آن کشور از هر امکانی برای محافظت از کشورهای آسیای میانه در مقابل خطر سرازیر شدن تروریسم و مواد مخدر از افغانستان استفاده می‌کند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سرگئی لاوروف نوشته است: «ما عملا با متحدان آسیای میانه خود مرزی نداریم و رفت و آمد بین این کشورها و روسیه نیازی به ویزا ندارد. به همین دلیل امنیت این مناطق برای ما در جایگاه نخست است.»

به گفته لاوروف، جلوگیری از بی‌ثباتی کشورهای آسیای میانه، جلوگیری از ورود تهدید تروریستی به آن کشورها، و سرکوب تهدیدها در خاک خود افغانستان، در اولویت برنامه‌های روسیه برای حفاظت از متحدانش در آسیای میانه است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نگرانی‌ها از افزایش نفوذ تروریست‌های خارجی که در صفوف طالبان فعالیت می‌کنند، به کشورهای آسیای میانه، از جمله به تاجیکستان و ازبکستان، افزایش یافته است. گروه جماعت انصارالله، متشکل از تروریست‌های تاجیکستانی، و گروه تحریک اسلامی ازبکستان، متشکل از تروریست‌های ازبکستانی، در بیست سال گذشته تحت حمایت طالبان و در صفوف این گروه فعالیت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون که طالبان بر همه جغرافیای افغانستان سلطه دارند، نگرانی‌ها  از قطع نشدن رابطه میان این گروه و شبکه‌های تروریستی مانند القاعده، جماعت انصارالله، تحریک اسلامی ازبکستان، حرکت اسلامی ترکستانی شرقی، تحریک طالبان پاکستان، و چندین شبکه تروریستی دیگر همچنان پابرجاست. سازمان پیمان امنیت جمعی، به رهبری روسیه، به دلیل همین نگرانی‌ها، رزمایش بزرگ نظامی‌اش را با حضور چهارهزار سرباز از کشورهای متحد روسیه در منطقه، از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ مهر در نزدیکی مرز تاجیکستان با افغانستان برگزار کرد.

نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی در این رزمایش نظامی نحوه مقابله با تروریست‌هایی را تمرین کردند که انگار از افغانستان وارد خاک تاجیکستان می‌شوند. آنان با ایجاد دشمنی فرضی، شیوه‌های مهار تروریست‌ها را تمرین کردند و از توانایی کامل در مهار هر نوع تهدید علیه خاک تاجیکستان اطمینان دادند.

پیش از این نیز روسیه گفته بود که در مقابل هر نوع تهدید علیه تاجیکستان، در کنار این متحد خود می‌ایستد. تاجیکستان در میان کشورهای آسیای میانه تنها کشوری است که هیچ رابطه‌ای با طالبان برقرار نکرده است و دولت طالبان را در افغانستان، فاقد اعتبار و غیرقابل‌قبول برای مردم آن کشور می‌داند.