وزیر امور خارجه طالبان: طرح گازرسانی در افغانستان از سر گرفته می‌شود

پروژه تاپی در افغانستان در سال ۲۰۱۶  گشایش یافت، اما به‌خاطر تهدیدهای امنیتی طالبان پیشرفتی نداشت

ملا امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، از آغاز به کار دوباره پروژه گازرسانی تاپی (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) در افغانستان خبر داد و گفت که در این زمینه با هیئت دولت ترکمنستان که به کابل آمده بود، مفصل صحبت کرده است.

آقای متقی دیروز یکشنبه در نشست خبری در کابل، در حالی که رشید مرادوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان، نیز حضور داشت، به رسانه‌ها گفت: «در دیدار دو روزه که با هیئت ترکمنستانی داشتیم، روی مسائل مهم اقتصادی، به‌ویژه پروژه تاپی نیز صحبت کردیم، که به‌زودی کار آن دوباره آغاز می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرخان متقی علاوه بر صحبت در مورد آغاز به کار دوباره پروژه تاپی، در مورد خط‌آهن و برق افغانستان نیز با هیئت دولت ترکمنستان گفت‌وگو کرده است. متقی در این مورد گفت: «پروژه تاپی، خط‌آهن، و برق از مسائل مهم برای افغانستان هستند که در این زمینه‌ پیشرفت‌هایی صورت گرفته است و پروژه‌هایی که شروع شده‌اند، تقویت نیز می‌شوند. کار عملی پروژه تاپی که از سوی ترکمنستان آغاز گردیده است، در افغانستان دوباره از سر گرفته می‌شود.»  

خبرگزاری باختر، که تحت نظارت وزارت فرهنگ طالبان فعالیت می‌کند، به نقل از رشید مرادوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان، نوشته است که او از تداوم همکاری کشور خود در زمینه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و هماهنگی در اجرای پروژه‌های مشترک میان دو کشور اطمینان داده است.

تاپی یکی از پروژه‌های عمده میان چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، و هندوستان است که قرار است با عملی شدن آن، گاز ترکمنستان به پاکستان و هندوستان صادر گردد.