روزه‌داری علویان ترکیه در ماه محرم

«ما هیچگاه به زنان گُل خطاب نمی‌کنیم چون عمر گل کوتاه است»

Fotoğraf: Twitter

علویان در ماه محرم، که اولین ماه سال هجری است روزه می‌گیرند. حالا روزه ماه محرم چیست و چه تفاوت‌هایی با روزه در ماه رمضان دارد؟ فیصل کارا یکی از پیروان فرقه علوی در صحبت با ایندیپندنت ترکی در این باره صحبت کرده است. او با استناد به سوره بقره که گفته «ای انسان ها! روزه به قرضی است برگردن شما همانگونه که بر پیشینیان شما هم فرض گشته بود» می‌گوید که روزه ماه محرم روزه پاکی نفس از گناهان است.

«نوشیدن آب حرام است»

فیصل کارا می‌گوید روزه ماه محرم پانزده روز طول می‌کشد و از این میان دو روز برای روزهای عزا و سه روز هم برای معصومین روزه گرفته می‌شود. او می‌گوید در همه این پانزده روز آنانی که روزه می‌گیرند از خوردن خوراکی‌های بودار مانند سیر و پیاز و خوراکی‌های دارای حجرات زنده منع شده‌اند. او می‌گوید یکی از چیزهایی که نوشیدنش برای روزه داران قطعا ممنوع است آب است و این برای نشان دادن احترام و همبستگی به حضرت حسین و یارانش است که در حالت تشنگی در کربلا شهید شدند. به گفته فیصل کارا، روزه داران در این روز نیازشان برای آب را از طریق خوردن غذاهای آب دار رفع می‌کنند.

«ممکن افرادی باشند که بیماری قند داشته باشند، یا کسانی باشند که نتوانند در برابر گرسنگی مقاومت کنند و یا حتی افرادی هستند که دارو مصرف می‌کنند. این افراد در طول شب بیدار می‌شوند، دعا می‌خوانند و نیازمندی‌های خود را رفع می‌کنند. تا پیش از ساعت دوازده شب آخرین غذاها خورده می‌شود، دعاها خوانده می‌شود، نیت می‌شود و بعد همه می‌خوابند».

«ما چیزی به نام سفره افطار نداریم»

به گفته فیصل کارا روزه داران پنچ دقیقه پس از اذان شام افطار می‌کنند. او می‌گوید «ما چیزی به اسم سفره افطار نداریم. ما هیچ کاری نمی‌کنیم که مسایل مذهبی خود را نمایش دهیم. سرگرمی‌های مخصوص افطار هم برای ما وجود ندارد».

روزه داران در ماه محرم معمولا با غذاهای آبدار و یا حبوبات و برنج افطار می‌کنند. فیصل کارا می‌گوید در این ماه دروازه ما به روی همه باز است. در سفره ما برای همه جا هست. سفره افطار نداریم ولی سفره مردم داریم. هر کس می‌تواند سر سفره ما بنشیند، ما از کسی نمی‌پرسیم که هستی؟ چه هستی و به کدام مذهب اعتقاد داری؟"

فیصل کارا می‌گوید در مذهب ما موارد دیگری هم هست که علویان در جریان آن روزه می‌گیرند، مانند روزه چهل و هشت پنجشنبه، روزه دوازده امام، روزه معصوم پاک، روزه فاطمه مادر و روزه خضر. اما  او می‌گوید هیچ یک از این مراسم مذهبی اجباری نیست. به گفته فیصل کارا علویان در ماه رمضان هم سه روز به نشانه عزاداری برای حضرت علی روزه می‌گیرند.

به گفته فیصل کارا «دروغ گفتن، مکر کردن، غیبت کردن و کینه توزی کردن، حرام خوردن روزه ما را می‌شکند. افرادی که چنین عاداتی دارند بهتر است از آغاز اصلا روزه نگیرند». او می‌گوید هدف اصلی از گرفتن روزه گرسنه ماندن نیست بلکه پاک کردن نفس است.

فیصل کارا می‌گوید در باورهای مذهبی ما زنان جایگاه ویژه دارند. ما هیچگاه به زنان «گل» خطاب نمی‌کنیم چون عمر گل کوتاه است.

برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۱۰ تا ۱۸ میلیون علوی در ترکیه زندگی می‌کنند که بخشی از اقلیت‌های مذهبی در این کشور به شمار می‌آیند.

https://www.independentturkish.com

© IndependentTurkish