افزایش شکایت از جراحان پلاستیک در ایران

پزشکی قانونی از پزشکان خواست افراد دارای اختلال شخصیتی را عمل زیبایی نکنند

یکی از بالاترین آمار جراحی‌های زیبایی در ایران، به عمل زیبایی بینی مربوط می‌شود- ATTA KENARE / AFP

آمار بالای جراحی زیبایی در ایران همواره مورد بحث و بررسی‌های زیادی بوده است. کارشناسان زیادی از آن به عنوان یک معضل نام می‌برند و برخی دیگر آن را یک پدیده معمول می‌دانند که نگرانی درباره آن ضرورتی ندارد. با این حال، با بالا رفتن آمار جراحی زیبایی، میزان خطا نیز در این حوزه پزشکی افزایش داشته است. 

بابک سلحشور، مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی، با اشاره به شمار فزاینده عمل‌های جراحی زیبایی در ایران، گفته است: «به نظر می‌رسد تعداد اعمال جراحی زیبایی در کشور ما بالاتر از میانگین جهانی است و به تبع همین افزایش، میزان شکایات در حوزه زیبایی نیز طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.»

 به گزارش ایلنا، او با بیان این که «تعداد شکایات به نسبت تعداد اعمال جراحی و اقدامات زیبایی انجام شده در کشور چندان زیاد نیست»، افزوده است: «با این حال، شکایت از این حوزه رو به افزایش بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلحشور همچنین به وجود برخی مشکلات روانشناختی و اختلالات شخصیتی در تعدادی از متقاضیان اعمال جراحی زیبایی اشاره کرده و گفته است: «متاسفانه برخی افراد نوعی اختلال شخصیتی دارند، به گونه‌ای که هیچگاه از ظاهر خود راضی نبوده و احساس رضایت نمی‌کنند و حتی پس از عمل زیبایی نیز از ظاهر خود راضی نیستند.»

او همچنین از پزشکان خواست که تا جای ممکن و اگر ضرورتی ندارد، از انجام جراحی زیبایی پرهیز کنند: «از پزشکان فعال در حوزه زیبایی می‌خواهم پیش از عمل زیبایی فرد را جهت مشاوره روانپزشکی ارجاع دهند؛ ممکن است فرد از آن دسته افرادی باشد که هیچ‌گاه از ظاهر خود راضی نیست و بعد از انجام هر جراحی و عملی همچنان از ظاهر خود ابراز نارضایتی کند.»

توصیه سلحشور زمانی بیشتر اهمیت می‌یابد که به آمار جراحی زیبایی در ایران توجه کنیم. آمارها نشان می‌دهد که در میان کشور‌های منطقه، ایران پس از ترکیه بالاترین آمار جراحی‌های پلاستیک و زیبایی را دارد. تعداد پزشکان رسمی جراح پلاستیک ۳۳۰ نفر برآورد شده است که در منطقه خاورمیانه بیشترین شمار جراحان در این زمینه محسوب می‌شود. 

یکی از بالاترین آمار جراحی‌های زیبایی در ایران، به عمل زیبایی بینی مربوط می‌شود. بالا بودن آمار درخواست برای این عمل، موضوعی است که برخی پزشکان از آن به عنوان تفاوت نژادی نام می‌برند و می‌گویند ابعاد و شکل بینی ایرانی‌ها نسبت به بقیه اجزای صورت‌شان، ناهماهنگی بیشتری دارد.

پزشکان موافق جراحی بینی تمایل افراد را به برطرف کردن نقص‌های اندام خود طبیعی ارزیابی می‌کنند، و معتقدند که این امر نشان‌دهنده بالا رفتن سطح رفاهی جامعه نیز هست و می‌توان نسبت به آن مثبت‌اندیش بود.