گمنامی کاربران در فضای مجازی، چالش جدی حکومت ایران 

وزیر ارتباطات: فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی راه‌اندازی می‌شود

مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در اقدامی هماهنگ برای محدود‌سازی فضای مجازی خیز برداشته‌اند‌ـ AFP

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گمنامی کاربران در فضای مجازی را «چالشی جدی» خواند و گفت: «تلاش ما این است تا با راه‌اندازی طرح بزرگ شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را عملیاتی کنیم.»

او در دیدار با مراجع تقلید در قم، با اشاره به اینکه «مسائل فضای مجازی» در ایران هنوز حل نشده است، مدعی شد که در هیچ جای دنیا فضای مجازی را به حال خود رها نمی‌کنند. 

مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در اقدامی هماهنگ برای محدود‌سازی فضای مجازی خیز برداشته‌اند. هم‌زمان با برگزاری جلسه‌های بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس شورای اسلامی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز به دیدار برخی مراجع تقلید در قم رفت و با آنان در باره برنامه‌های دولت سیزدهم برای فضای مجازی صحبت کرد. 

در جریان این دیدارها در روز پنجشنبه ۶ آبان، آیت‌الله سیدعلی علوی گرگانی، خواستار فراهم کردن «بهترین زیرساخت‌ها» شد و گفت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید با کاهش هزینه‌های فضای مجازی امکان دسترسی با سهولت تمام مردم از این فضا را فراهم کند.» 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت‌الله نوری همدانی نیز در جریان دیدار با زارع‌پور، بر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی تاکید کرد و گفت: «فضای مجازی باید باشد چراکه بسیاری از مطالب و معارف از این طریق منتقل می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درعین‌ حال خواهان جلوگیری از انتشار «برخی مسائل» در فضای مجازی شد و گفت باید در برابر آسیب‌های این فضا حساسیت به خرج داده شود. 

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، نیز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست با «رویکرد بین‌الملل اسلامی مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی» فعالیت‌‎های خود را «اثرگذارتر» کند. 

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، هم با اشاره به توصیه علی خامنه‌ای مبنی بر «سالم‌سازی فضای مجازی»، به عیسی زارع‌پور گفت: «درخواست امروز خانواده‌ها این است که دولت آسیب‌ها و مشکلات این فضا را از بین ببرد و فضای سالمی برای جامعه به ارمغان بیاورد.» 

محدودسازی فضای مجازی با ادعای رفع نیاز مردم 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار روز پنجشنبه با مراجع تقلید، فضای مجازی را «فرصتی بی‌نظیر» دانست و گفت: «هدف غایی وزارتخانه در دوره جدید این است که بتواند فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کند».

او همچنین مدعی شد: «تحقق شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت فضای مجازی برای رفع نیازهای مردم با استفاده از سرویس‌های داخلی با سرعت و کیفیت مناسب نیز به‌صورت جدی دنبال می‌شود.» 

زارع‌پور با بیان اینکه فضای مجازی یک «فضای سیال» و در حال تغییر است، گفت: «سطح دانش و مهارت مردم در استفاده از فضای مجازی باید به حدی برسد که مردم خودشان بدانند که نباید هر محتوا و مطلبی را مشاهده کنند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌هایش، گمنامی کاربران رسانه‌های اجتماعی را «چالش جدی» خواند و با بیان اینکه فضای مجازی مانند یک شمشیر دولبه است، افزود «در حوزه فرهنگ‌سازی آسیب‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این فضاها جدی گرفته نشده است». او «تغییر ذائقه‌های فرهنگی موجود در ایران» را نیازمند کارهای بلندمدت دانست.

در حالی‌ که کاربران رسانه‌های اجتماعی به طرح دولت و مجلس برای محدودسازی اینترنت و فضای مجازی بدبین‌اند و از آن انتقاد می‌کنند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفته‌های اخیرش مدعی شد: «در هیچ کجای دنیا فضای مجازی را به حال خود رها نمی‌کنند و حتی آن‌هایی که این فضاها را به وجود آورده‌اند، درصدد فرهنگ‌سازی و جلوگیری از آسیب‌های آن برآمده‌اند.»

عیسی‌زارع‌پور در دیدار با مراجع تقلید از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و از مسئولان خواست از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند. 

پیش‌تر سید ابوالحسن فیروز‌آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران، نیز خواستار ایجاد قلمرو اسلامی در فضای مجازی شده و گفته بود: «قلمرو اسلامی را نمی‌توانیم روی پلتفرم‌ها و سرزمین‌های مجازی که غربی‌ها برای ما فراهم کرده‌اند، ایجاد کنیم. بر همین اساس توصیه می‌کنم مسلمانان تلاش کنند در فضای مجازی بدون تعارض، قلمروسازی کنند.»