ادعای ملا متقی درباره شرایط به‌رسمیت شناخته شدن طالبان

دو ماه پس از اینکه طالبان افغانستان را تصرف کرد هنوز هیچ کشوری آنها را به رسمیت نشناخته است

در کابینه فعلی طالبان افراد تحت تعقیب سازمان‌های امنیتی جهان در مسند وزیر حضور دارند و شماری از آنان در فهرست سیاه سازمان ملل هستند-عکس از  RTA Pashto

ملا امیرخان متقی وزیر خارجه دولت طالبان، چهارشنبه شب با «نمایندگان ۱۴ کشور در شهر دوحه پایتخت قطر ملاقات کرده» و از آنان خواسته است به آمریکا فشار وارد کنند تا ذخایر پول نقد افغانستان را آزاد و تحریم‌ها علیه طالبان را لغو کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای، در مورد این ملاقات توضیح داده، اما مشخص نکرده است که نمایندگان کدام کشورها با ملا امیر خان متقی ملاقات کرده است. در بیانیه سخنگوی طالبان آمده است که «نمایندگان ۱۴ کشور عمدتاً اروپایی» در این ملاقات حضور داشته اند.

به نقل از این خبرنامه، متقی در این ملاقات در مورد آنچه که «‌حکومت جدید اسلامی، تامین امنیت، روابط با جامعه جهانی و نابودی فساد» خوانده شده به نمایندگان کشورهای خارجی اطلاعاتی داده است. امیرخان متقی در این ملاقات ادعا کرده که افغانستان پس از چهل سال، دارای یک «نظام حاکم» شده است و باید آمریکا و بقیه کشورهای جهان، محدودیت‌ها علیه افغانستان را بردارند.

متقی همچنین گفته است: «حکومت جدید افغانستان به حیث یک حکومت مسئول همه شرایط را برای به رسمیت شناخته شدن عملی نموده است.»

در خبرنامه طالبان، نامی از اعضای نشست وجود ندارد و در مورد اینکه نمایندگان کشورهای خارجی در پاسخ به امیرخان متقی چه گفته‌اند، چیزی نیامده است. چند ساعت قبل از این نشست، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان از ملاقات ملا امیرخان متقی با یان مک‌ کری مسوول ماموریت آمریکا برای افغانستان نیز خبر داده بود. سخنگوی وزارت خارجه طالبان یادآور شد که در این ملاقات در مورد روابط میان آمریکا و افغانستان و پیگیری تعهدات دوجانبه در نشست‌های قبلی صحبت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفتم سپتامبر و دو هفته پس از آن‌که طالبان کابل را بدون درگیری تصرف کردند، کابینه دولت این گروه به رهبری ملامحمد حسن آخند اعلام شد. تاکنون که بیشتر از دو ماه اعلام دولت طالبان می‌گذرد، هیچ کشوری برای به رسمیت شناختن آن پیشگام نشده است. هرچند پاکستان، چین، روسیه، ایران و قطر از حامیان جدی طالبان در منطقه پنداشته می‌شوند، اما هیچ یک از این کشورها مشخص نکرده اند که چه زمانی طالبان را به عنوان یک دولت به رسمیت می‌شناسند. رهبران برخی از این کشورها از جمله پاکستان و چین، همواره در نشست‌های بین‌المللی برای رفع تحریم‌های وضع شده بر طالبان و بدست آوردن مشروعیت بین‌المللی برای آنان رایزنی می‌کنند، اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه چشم‌گیری نداشته است.

بسیاری از کشورهای جهان شامل برخی از متحدین طالبان در منطقه، بارها اعلام کرده‌اند که تحت شرایط مشخصی، در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان اقدام خواهند کرد. شکل گیری دولت فراگیر با حضور همه جناح‌ها و نمایندگان اقوام، رعایت حقوق زنان و رفع محدودیت‌ها بر آموزش دختران از جمله شرط‌های اساسی بسیاری از کشورها برای تعامل با طالبان و به رسمیت شناختن دولت این گروه است. هرچند ملا متقی در ملاقات با نمایندگان کشورهای خارجی ادعا کرده است که امارت طالبان شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده است، اما آنچه از افغانستان به بیرون مخابره می‌شود، اوضاع ترسناک و تکان‌دهنده‌ای است که هیچ نشانه‌ای از دولت‌داری در آن دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد طالبان تاکنون موضع کشورهای جهان در مورد شرایط به رسمیت شناخته شدن را درک نکرده‌اند و یا همین نسخه کنونی، نخستین و آخرین نسخه حکومت طالبان خواهد بود. در کابینه فعلی دولت طالبان، ضمن اینکه افراد تحت تعقیب سازمان‌های امنیتی جهان در مسند وزیر حضور دارند، شمار زیادی از آنان در فهرست سیاه سازمان ملل نیز هستند.

متقی در حالی این ادعا را در حضور دیپلمات‌های خارجی از جمله نمایندگان کشورهای اروپایی مطرح کرده است که تاکنون به هیچ زنی در هیچ شهر افغانستان اجازه کار و فعالیت آزادانه در اجتماع داده نشده و سرنوشت میلیون‌ها دختری که مدارس شان مسدود شده همچنان ناروشن است. کشتار افسران و سربازان نیروهای دولت پیشین همچنان جریان دارد و کسانی که در بیست سال اخیر برای حقوق بشر، دمکراسی، آزادی بیان و جامعه آزاد کار و تلاش کرده‌اند، تحت تعقیب و شکنجه‌اند. به نظر می‌رسد در چنین وضعیتی، ادعای وزیر خارجه طالبان مبنی بر اینکه دولت این گروه شرایط به رسمیت شناخته شدن توسط کشورهای جهان را دارا است، متاثر از فضایی است که برای این گروه در کشورهای منطقه ایجاد شده است.