وزیر خارجه فرانسه: دولت تازه‌تاسیس طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

لودریان طالبان را «دروغگو» خواند و اعلام کرد پاریس هیچ‌گونه رابطه‌ای با دولت آن‌ها برقرار نمی‌کند

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز یکشنبه برای مذاکره درمورد خروج افراد باقیمانده در افغانستان به دوحه، پایتخت قطر، می‌رود- Attila KISBENEDEK / AFP

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، پیش از سفر به قطر برای مذاکره درمورد خروج افراد باقیمانده در افغانستان، طالبان را «دروغگو» دانست. او اعلام کرد پاریس هیچ‌گونه رابطه‌ای با دولت تازه‌تاسیس آن‌ها در افغانستان برقرار نخواهد کرد و آن‌ها را به‌رسمیت نخواهد شناخت.

ژان ایو لودریان شنبه، ۲۰ شهریورماه، به شبکه ۵ تلویزیون فرانسه گفت: «آن‌ها گفتند که اجازه می‌دهند برخی خارجی‌ها و افغان‌ها به‌طور آزادانه از کشور خارج شوند و از یک دولت فراگیر و نماینده [گروه‌های مختلف در آن کشور] صحبت کردند، اما آن‌ها دروغ می‌گویند.»

دولتی که گروه طالبان روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریور، با عنوان «امارت اسلامی افغانستان» برای حکومت بر آن کشور معرفی کردند، به‌جای دولت فراگیری که بارها وعده داده بودند، کابینه‌ای سراسر مردانه و متشکل از اعضای گروه طالبان بود.

لودریان در گفت‌وگو با آن رسانه فرانسوی، افزود: «فرانسه از به‌رسمیت شناختن یا برقراری هر نوع رابطه‌ای با این دولت خودداری می‌کند. ما از طالبان اقدام‌هایی را انتظار داریم و آن‌ها به فضای تنفس اقتصادی و روابط بین‌المللی نیاز خواهند داشت. این بستگی به آن‌ها دارد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از ورود نیروهای طالبان به شهر کابل در روز ۲۴ مردادماه و به‌دست گرفتن قدرت در سراسر افغانستان، فرانسه نیز مانند دیگر کشورهای غربی شهروندان خود را تا پیش از نهم شهریورماه (۳۱ اوت)، موعد خروج نیروهای نظامی آمریکایی، از آن کشور خارج کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه در عملیات تخلیه خود حدود سه‌هزار نفر را از افغانستان خارج کرده و برای برقراری امکان خروج افراد از آن کشور با طالبان گفت‌وگوهایی فنی داشته است.  

درحالی‌که فرانسه روز پنجم شهریوماه، به عملیات تخلیه شهروندان خود از فغانستان پایان داده بود، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری آن کشور، ششم شهریور، در حاشیه نشست بین‌المللی بغداد، اعلام کرد پاریس در حال مذاکرات اولیه با طالبان درباره وضعیت انسانی در افغانستان و برقراری امکان خروج افراد بیشتر از افغانستان است. 

مکرون همچنین از درخواست فرانسه و بریتانیا از شورای امنیت برای ایجاد یک «منطقه امن» در کابل، پایتخت افغانستان، به‌منظور محافظت از افرادی که قصد خروج از آن کشور را دارند خبر داد. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز هشتم شهریورماه در قطعنامه‌ای از طالبان خواست به وعده خود مبنی‌بر اجازه خروج «امن» شهروندان افغان و خارجی‌ها از آن کشور عمل کند، اما طرح ایجاد «منطقه و گذرگاه امن» در این قطعنامه مطرح نشد.

وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه برای مذاکره درمورد خروج افراد باقیمانده از افغانستان به دوحه، پایتخت قطر، می‌رود. لودریان اعلام کرد که هنوز چند شهروند فرانسوی و چندصد افغان که با فرانسوی‌ها در افغانستان همکاری می‌کرده‌اند، در آن کشور باقی مانده‌اند.