آکادمی آنلاین در پاکستان ۱.۵ میلیون کودک را به‌رایگان آموزش می‌دهد

این آکادمی بین‌المللی آنلاین کار خود را ابتدا در عربستان سعودی آغاز کرد

در حال حاضر ۱۲میلیون دانش‌آموز در هشت کشور از خدمات این آکادمی بهره‌مند می‌شوند- Farooq NAEEM / AFP

آکادمی بین‌المللی آنلاینی که نخست در عربستان سعودی با نام «آکادمی نون» آغاز به کار کرد، اکنون در حال تبدیل شدن به منبع انقلاب آموزشی در سراسر پاکستان، به‌ویژه در مناطق عقب‌مانده این کشور است.

آکادمی نونِ پاکستان سال گذشته تأسیس شد. در این مدت، ۱.۵میلیون دانش‌آموز پاکستانی نه‌تنها از آموزش رایگان و باکیفیت بهره گرفته‌اند، بلکه از طریق این آکادمی آنلاین نتایج بهتری نیز به دست آورده‌اند.

 اساساً این آکادمی بستری برای یادگیری اجتماعی است که در ابتدا از عربستان، به صورت وب‌سایت به طور آزمایشی کارش را آغاز کرد، اما به دلیل نتایج عالی که به دست آورد، به‌تدریج در سراسر جهان گسترش یافت. در حال حاضر ۱۲میلیون دانش‌آموز در هشت کشور از خدمات این آکادمی بهره‌مند می‌شوند.

سعد سلمان سلهری، رئیس هیئت ملی آکادمی نون پاکستان، در گفت‌وگو با اندیپندنت اردو گفت: «در ابتدا، ما پیام آموزش رایگان و مطلوب خود را از طریق فیس‌بوک و یوتیوب به دانش‌آموزان رساندیم. به‌محض این‌که برخی از جوانان کلاس‌هایی را آغاز کردند و از مزایای آن برخوردار شدند، دوستانشان را خبر کردند که در اینجا به طور رایگان آموزش ببینند.»

سعد سلمان کفت: «گروهی که من به آنها درس می‌دادم، شامل بیش از یک‌صد هزار کودک بود. پس از تدریسِ زنده، کودکان امکان تماشای ویدیو ضبط شده از طریق سایت را نیز دارند. حتی کودکانی از مناطق خیلی دورافتاده بودند که از ما  تشکرمی‌کردند. بسیاری می‌گفتند که ما هیچ‌وقت در مدرسه‌های خود معلم ندیده بودیم. خوشحالیم که در اینجا فرصتی برای صحبت با معلم وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آکادمی نونِ پاکستان این است که علی‌رغم ارائه آموزش رایگان به دانش‌آموزان، معلمانی با تحصیلات عالی استخدام کرده و به کار گماشته است. هارون طارق، رئیس دانشگاه کمبریج استریم، هفت رکورد جهانی ثبت کرده است. او در جریان مقاطع تحصیلی‌اش، با کسب ۸۷ نمرۀ A در سطوح O و A، رکوردی جهانی به ثبت رسانده بود.

او در گفت‌وگویی با ایندیپندنت اردو گفت: «هنگامی که سطح A دورۀ دبیرستان خود را در سال ۲۰۱۳ به پایان رساندم، بورسیۀ کامل از دانشگاه ملبورن، استرالیا، دریافت کردم. در آنجا دانشکدۀ علوم کامپیوتر را انتخاب کردم و به ادامۀ تحصیل پرداختم، و در سال ۲۰۱۷ به پاکستان بازگشتم. من از ابتدا علاقه‌مند به تدریس بودم. وقتی آکادمی نون در سال ۲۰۲۰ به پاکستان آمد، نقاط اشتراک زیادی با آن‌ها به ویژه در عرصۀ فراهم‌آوری و ارائه خدمات آموزش باکیفیت و رایگان داشتم، اما قابل‌ذکر است که کودکانی که نیاز به توجه بیشتری دارند، باید در ازای آن پول بپردازند.»

سیف‌الله بَگتی، دانشجوی آکادمی نون در منطقۀ سوئی در ایالت بلوچستان، در باره تجربه خود گفت: «من به منطقه‌ای تعلق دارم که هیچ نظام آموزشی در آن وجود ندارد. من برنامۀ نون را نصب کردم که از طریق آن فرصتی برای آموزش و یادگیری از بهترین معلمان فراهم گردید. به لطف آکادمی نون، من نمره‌های بسیار خوبی در FSC (درس علوم کلاس‌های ۱۱ و ۱۲) گرفته‌ام و درس‌های آمادگی پیش‌دانشگاهی‌ام را نیز به‌رایگان در آکادمی نون خوانده‌ام.»

دانش‌آموزان می‌توانند حساب کاربری دانشجویی در learnatnoon.com درست کنند و بر اساس موضوع و درس مورد علاقه، به گروه‌های معلمان بپیوندند. کاربران گوشی‌های آیفون و اندروید نیز می‌توانند از طریق برنامک (اپلیکیشن) Noon Pakistan از این امکان بهره‌مند شوند. این بستر یادگیری آنلاین، همچنین آزمون‌هایی را برای کودکان برگزار می‌کند و به آن‌ها جایزه نیز می‌دهد. این امر می‌تواند به دانش‌آموزان در ادامۀ تحصیلات عالی‌شان کمک کند.

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان