امیرعبداللهیان: بازگشت به برجام آورده مهمی برای ایران در مذاکرات وین نخواهد بود

وزیر خارجه ایران بار دیگر تکرار کرد که تهران «به‌زودی» به مذاکرات وین باز خواهد گشت

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه بدون نام بردن مستقیم از ایالات متحده آمریکا گفت که بازگشت طرف مقابل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «آورده خیلی مهمی» برای ایران در مذاکرات احیای برجام در وین نخواهد بود، و بار دیگر تکرار کرد که تهران «به‌زودی» به مذاکرات وین باز خواهد گشت.

حسین امیرعبداللهیان افزود که مذاکرات هسته‌ای از دو هفته پیش در تهران با گفت‌وگوهایی بین علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آغاز شد. آقای باقری برای تکمیل آن گفت‌وگوها امروز در بروکسل است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «موضوع مورد گفت‌وگو این است که زمانی که وارد مذاکره جدید با چهار به‌علاوه یک خواهیم شد، چگونه مذاکره کنیم. چگونه در مسائل تمرکز کنیم که اولا همه طرف‌ها بدون فوت وقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تعهدات کامل خودشان در برجام برگردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان ادامه داد: «ثانیا، برگشتن آن‌ها به برجام آورده خیلی مهمی برای ما در جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. این که چگونه همه طرف‌هایی که به تعهدات خودشان در برجام برمی‌گردند، نشان خواهند داد که تحریم‌های ذیل برجام در مورد جمهوری اسلامی ایران به طور کامل برداشته خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین بشویم؛ اما در عین حال فرمتی که در مذاکرات وین شکل گرفته را قبول داریم، و به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز معاون سیاسی وزارت خارجه با آقای مورا و مسئولین اتحادیه اروپا در مورد این که در چه تاریخی وارد گفت‌وگو و مذاکره با چهار به‌علاوه یک بشویم، تصمیم می‌گیریم.»

حسین امیرعبداللهیان بار دیگر تاکید کرد که «اما دیر نخواهد بود و به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۴+۱ گفت‌وگوها را از سر می گیریم.»

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های لغو شده، تعهدات خود را در این توافق نادیده گرفت، و آمریکا می‌گوید که پیش از لغو تحریم‌ها، ایران باید به‌طور کامل از تعهدات هسته‌ای خود پیروی کند. هدف شش دور مذاکره قبلی در وین، تعیین نحوه اجرای این دو درخواست بود.