سونامی ورود پوشاک بنگلادشی به ایران

در سایه کاهش قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان ایرانی قدرت رقابت با کالاهای ارزان بنگلادشی را ندارند

قیمت تمام شده برای یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر قیمت محصولات بنگلادشی است - economic.mfa.ir

یکی از اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از سونامی ورود کالاهای بنگلادشی به ایران خبر داده و گفته است که هیچ‌یک از تولیدکننده‌های داخلی نمی‌توانند با آن‌ها رقابت کنند. به گفته مجید افتخاری، به دنبال کوچک شدن بازار پوشاک اروپا به دلیل همه‌گیری کرونا، کشور بنگلادش در حال «تجاوز» به صنعت پوشاک ایران است.

مجید افتخاری با بیان اینکه کالاهای استوکی (کالاهای فروش‌نرفته یا دست‌دوم در حد نو) که اروپا به دلیل شرایط کرونا سفارش آن‌ها را کنسل کرده است، به‌صورت تناژی (محموله‌های بزرگ با کشتی) و با قیمت بسیار نازل به ایران وارد می‌شوند، گفت: «قیمت تمام شده برای یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است و تولیدکنندگان توان رقابت با این محصولات را ندارند.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه این کالاها قاچاقی به ایران وارد می‌شوند، به خبرگزاری ایسنا گفت: «ارزش ریالی و حجمی کالاهای وارداتی از بنگلادش با هم ارتباط مستقیم ندارند. حتی ممکن است کالای برند (نشان تجاری شناخته‌شده) برای واردکننده ۲۰ هزار تومان تمام شود، چرا که به‌صورت تناژی فروخته می‌شود و بنگلادش فقط می‌خواهد انبارهای خود را خالی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بنگلادش، حدود ۲۰ میلیون نفر در حوزه پوشاک شاغل‌اند. داشتن این تعداد نیروی انسانی آماده‌به‌کار و ارزان‌تر تمام شدن تولید در این کشور باعث شده است که برخی از تولیدکنندگان پوشاک در اروپا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. با این حال، با شروع همه‌گیری بسیاری از نشان‌های تجاری بازار خود را از دست دادند و کوچک‌تر شدند. بسیاری از آن‌ها هم با وضعیت پیش‌آمده چاره‌ای نداشتند جز اینکه سفارش‌های خود را در مبدا باطل کنند. به گفته افتخاری، در نتیجه این اقدام، مجموعه‌های تولیدی بنگلادش با حجمی انبوه از کالاهایی مواجه شدند که فصلشان گذشته است و مجبورند آن‌ها را تناژی بفروشند و بهترین بازاری که هیچ نظارتی بر آن نیست، هم ایران است.

وی با بیان اینکه هجمه فعلی از بنگلادش به بازار پوشاک ایران بی‌سابقه است، افزود: «بازار پوشاک ایران تاکنون تحت‌تاثیر چین، اروپا، امارات و ترکیه قرار گرفته است اما بنگلادش به بازار ایران وارد نشده بود. این در حالی است که اکنون بنگلادش به بازار ایران حمله کرده، به‌ طوری‌ که قیمت تمام شده برای یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر قیمت محصولات بنگلادشی است. تا شرایط کرونا از بین نرود و بنگلادش دوباره به بازار اروپا وارد نشود، این وضعیت ادامه خواهد داشت و بنگلادش بازار ایران را له خواهد کرد.»

هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه کالاهای بنگلادشی ابتدا به ابوظبی و بعد از راه‌ دریا به ایران وارد می‌شوند، گفت: «مسیر قاچاق کالا مشخص است و حتی فروشندگان پوشاک در استان‌های دیگر هم به‌راحتی می‌توانند در مناطق آزاد به مقدار موردنیاز کالای قاچاق بخرند. ریسک ۵۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق به‌اندازه پنج میلیون تومان هم نیست.» به گفته افتخاری، تنها راه‌حل در حال حاضر، نظارت از مبدا تا مقصد برای کنترل قاچاق است.

افزایش قیمت پوشاک در کنار کاهش قدرت خرید بسیاری از مردم را ناگزیر به کالاهای ارزان‌تر متمایل کرده است. این وضعیت در فصل‌های سرد سال که شهروندان به پوشاک گرم نیاز دارند، بیشتر شدت می‌یابد. کما اینکه بر اساس اعلام این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، پوشاک بنگلادشی وارده شده به ایران بیشتر کالاهای زمستانی‌اند.

پیش‌تر، مجید نامی، نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، به خبرگزاری میزان گفته بود: «با توجه به افزایش قیمت کالا، ورود غیرقانونی پارچه و پوشاک مقرون‌به‌صرفه‌تر است و راه قاچاق را باز می‌کند. باید هر چه سریع‌تر نسبت به این مسئله چاره‌ای اندیشید تا این وضعیت باعث نشود که علاوه بر رکود در بازار، در تولید داخلی نیز وقفه به وجود بیاید.»

بیشتر از اقتصاد