اپل، فیس‌بوک و اینستاگرام را تا پای حذف از آیفون‌هایش کشاند

پاسخ فیس‌بوک: ما بهره‌‌کشی از انسان‌ها را تحت هیچ شرایطی مجاز نمی‌دانیم و سال‌هاست که در پلتفرم خود با قاچاق انسان پیکار کرده‌ایم

فیس‌بوک چنین نتیجه گرفته است که سه‌چهارم پُست‌های مشکل‌دار در اینستاگرام وجود دارد- Nicholas Kamm / AFP

اپل پس از افشای این که برای فروش خدمتکاران زن در فیلیپین از برنامک‌های (اپلیکیشن‌های) این غول رسانه اجتماعی استفاده شده است، تهدید کرد که فیس‌بوک و اینستاگرام را از فروشگاه برنامک‌های خود حذف می‌کند.

اسناد محرمانه‌ای که طبق گزارش‌ها، آسوشیتدپرس دیده است، نشان می‌دهد که فیس‌بوک «در مورد فعالیت‌‌های اجحاف‌آمیز تاییدشده کوتاهی می‌کرده است.»

بررسی‌های انجام شده بر روی پلتفرم فیس‌بوک نشان داد که «کارگران خانگی اغلب به آژانس‌های کارفرمای خود شکایت می‌کرده‌اند که در خانه‌هایشان حبس می‌شوند، گرسنگی می‌کشند، برای تمدید نامحدود قراردادهایشان تحت فشار قرار می‌گیرند، مزدشان را نمی‌دهند، و مدام بدون رضایت خودشان آن‌ها را به کارفرمای دیگری می‌فروشند.» اما «آژانس‌ها در پاسخ معمولا به آن‌ها می‌گویند که سازگارتر باشند.»

این بررسی‌ها همچنین نشان داده است که آژانس‌های کاریابی «به‌جای کمک کردن به کارگران خانگی، بیشتر جرم‌های جدی مانند تجاوز جنسی یا آزار بدنی را انکار می‌کنند.»

پیش از انتشار این خبر، اپل از پاسخ‌گویی به ایندیپندنت سر باز زد، اما تحلیل‌های داخلی فیس‌بوک نشان داد که حذف اپلیکیشن‌اش «از پلتفرم اپل، پیامدهای شدید بالقوه‌ای برای بازارش همراه خواهد داشت، از جمله محرومیت میلیون‌ها کاربر از دسترسی به آن.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیس‌بوک چنین نتیجه گرفته است که سه‌چهارم پُست‌های مشکل‌دار در اینستاگرام وجود دارد، و این در حالی است که پیوندهای مربوط به سایت‌های فروش خدمتکاران زن، اغلب در فیس‌بوک بوده‌ است. طبق تحلیل فیس‌بوک، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۰درصد این پُست‌ها از عربستان سعودی و یک‌چهارم از مصر بوده است.

فیس‌بوک در نهایت بیش از ۱۰۰۰ حساب کاربری را مسدود کرد، اما بیم آن می‌رفت که کاربران فقط دو درصد از محتوای مشکل‌دار را گزارش کرده باشند. در گذشته، فیس‌بوک مورد انتقاد قرار گرفته بود که به‌دلیل سیاست‌های تعدیل و تحمیل خود به‌قدر کافی پیش‌قدم نیست و به‌جای آن، به کاربرانش تکیه می‌کند تا مشکلات را گزارش دهند. فیس‌بوک در گزارش خود خاطرنشان کرد که «محتوای بیگاری خانگی در پلتفرم‌اش باقی مانده است.»

این طور به نظر می‌رسد که این شرکت از سال ۲۰۱۸ از آنچه آن را «بیگاری خانگی» می‌خواند، خبر داشته است. «بیگاری خانگی» یعنی «نوعی قاچاق انسان به منظور به کارگیری آن‌ها در خانه‌های خصوصی با زور، کلاهبرداری، فشار و تهدید، یا فریب» تا جایی که فیس‌بوک برای آن علامت اختصاری ویژه‌ای (Hex، بهره‌کشی انسانی) ساخته است.

طبق گزارش‌ها، اسناد فیس‌بوک نشان می‌دهد که این شرکت برنامه‌ای آزمایشی را طرح کرده است که اجرای آن امسال شروع می‌شود و در آن پیام‌های حاشیه‌ای (پاپ آپ) و تبلیغاتی را به مقصد فیلیپین می‌فرستد و در آن‌ها در مورد خطرهای  کار کردن در کشورهای دیگر به فیلیپینی‌ها هشدار می‌دهد. معلوم نیست که اجرای این برنامه اصلا آغاز شده است یا نه.

فیس‌بوک پیش از انتشار این گزارش به ایندیپندنت توضیحی نداد، اما به آسوشیتدپرس گفت: «ما بهره‌‌کشی از انسان‌ها را تحت هیچ شرایطی مجاز نمی‌دانیم.  سال‌هاست که در پلتفرم خود با قاچاق انسان پیکار کرده‌ایم و هدف ‌ما همچنان بازداشتن کسانی است که می‌خواهند با داشتن پایگاهی در پلتفرم ما از دیگران بهره‌کشی کنند.»

این خبر در بحبوحه رسوایی گزارش شده از فرانسیس هاوگن منتشر شد، افشاگری‌ای که مجموعه‌ای از اسناد و مدارک را با عنوان غیررسمی «فایل‌های فیس‌بوک» به وال استریت ژورنال ارائه داده است.

هاوگن اخیرا مدرکی به یک کمیته پارلمانی ارائه کرده است که در آن فیس‌بوک را محکوم می‌کند که منافع خود را بر کاربرانش ارجحیت داده است، و در صورت بروز خطرهایی شبیه به شورش‌هایی که در ۶ ژانویه در ایالات متحده دیدیم، در کشورهای بی‌شمار دیگر حمایت تعدیل‌کننده‌ای از آن‌ها نمی‌کند.

میانمار، پاکستان، و اتیوپی، در مقایسه با کشورهایی مانند برزیل، هند، و ایالات متحده که در اولویت اول برای «ردیف صفر هستند و مدام مورد بازبینی قرار می‌گیرند»، با وجود این که در معرض بالاترین خطر قرار دارند، اما کسانی ندارند که اطلاعات نادرست را طبقه‌بندی کنند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی