زنان معترض در کابل: کشورهای جهان طالبان را به رسمیت نشناسند

تا زمانی که طالبان به حقوق زنان احترام نمی‌گذارد، کشورهای جهان نباید آن را به رسمیت بشناسد

صبح سه‌شنبه ۴ آبان، شماری از زنان در شهر کابل به خیابان‌ها آمدند و شعار آزادی، حق کار و حق آموزش سر دادند. این زنان از کشورهای جهان و سازمان ملل متحد خواستند که به خواسته‌های آنان توجه کنند. این زنان متعرض که با وجود تهدید طالبان دست به اعتراض زده‌اند، از رهبران طالبان هم خواستند به زنان و دختران افغان اجازه دهند از حق کار و آموزش برخوردار باشند و مانند مردان در فعالیت‌های اجتماعی سهیم شوند.

یکی از زنان معترض در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، از خاموشی جهان به‌ویژه سازمان ملل متحد در برابر نادیده گرفتن حقوق زنان افغان در حکومت طالبان انتقاد می‌کند و می‌گوید: «زنان جزوی از جامعه انسانی‌اند و کار و آموزش حق اساسی زنان است. خاموشی جهان در برابر شرایط فعلی زنان افغان و بی‌اعتنایی سازمان ملل به وضعیت آنان شرم‌آور است.»

زنان معترض تلاش کردند که خود را به نزدیکی دفتر سازمان ملل متحد در کابل برسانند اما نیروهای طالبان از حرکت آنان به مقصدی که در نظر داشتند، جلوگیری کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از زنان حاضر در این اجتماع در پیامی صوتی که برای ایندیپندنت فارسی فرستاده است، می‌گوید: «طالبان همه زنان معترض را محاصره کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند که به اعتراضمان ادامه بدهیم.»

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، زنان افغان بارها با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف، حفظ دستاوردهای جامعه افغانستان در عرصه‌های حقوق بشر، آزادی بیان و حق کار و آموزش زنان را خواستار شده‌اند.

بیش از دو ماه است که زنان شاغل افغان خانه‌نشین شده‌اند و به دختران اجازه حضور در دانشگاه‌ها، مدارس دوره متوسطه و مراکز آموزشی خصوصی داده نشده است. برخی از رهبران طالبان معتقدند که به کار زنان نیازی نیست و آن‌ها نمی‌توانند مانند مردان وظایف محول شده را انجام دهند. رهبری طالبان نیز بارها در مورد ممنوعیت حضور دختران در مدارس و دانشگاه‌ها گفته است که باید برای دختران دانش‌آموز فضای درست (اسلامی) فراهم شود و تا ایجاد چنین فضایی، آن‌ها باید در خانه‌ها بمانند.

سازمان ملل متحد به‌تازگی اعلام کرده است تا زمانی که زنان افغان سر کار و دختران افغان به مدارس و دانشگاه‌های خود بازنگردند، به فعالیت‌هایش در افغانستان ادامه می‌دهد.