تاکید دبیر کل سازمان ملل بر بازگشت دختران و زنان افغان به درس و کار

طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، مانع از حضور زنان سر کار و ادامه آموزش دختران در دوره متوسطه شده است

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد - Eduardo MUNOZ ALVAREZ / AFP

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز شنبه، اول آبان، در توییتی بر لزوم ادامه تحصیل و کار دختران و زنان افغان در نظام طالبانی تاکید کرد و نوشت: «تا بازگشت دختران افغان به مدارس و زنان به وظایف دولتی خود، از کار و فعالیت در افغانستان دست برنخواهیم برداشت و تا رسیدن به این اهداف راه خود را ادامه خواهیم داد.» 

دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی بر ادامه فعالیت این نهاد در افغانستان تا تحقق اهداف یاد شده تاکید می‌کند که طالبان پس از پیروزی و دستیابی به قدرت، زنان را از بازگشت به کار در ادارات دولتی و خصوصی منع کرده و مدارس دخترانه دوره متوسطه را نیز بسته‌اند. شماری از مسئولان دولت طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از تصمیم رهبری این گروه درباره منع کار و تحصیل زنان و دختران در افغانستان استقبال کرده و در عین حال تاکید کرده‌اند که تا زمان فراهم شدن فضای امن کاری و آموزشی برای زنان و دختران، آنان باید در خانه بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از اعضای طالبان معتقدند که نیازی نیست دختران پس از سن بلوغ، از خانه بیرون بیایند و به مراکز آموزشی بروند. بیش از یک ماه است که دختران دانش‌آموز در افغانستان به مدرسه نرفته‌اند و کارمندان زن نیز خانه‌‌نشین‌اند. شماری از کشورهای جهان با اعتراض به این اقدام طالبان، در تلاش‌اند تا سران این گروه را قانع کنند اجازه کار و تحصیل دختران و زنان را صادر کنند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان که بیش از دو ماه از آن می‌گذرد، زنان و مردان در شهرهای مختلف افغانستان بارها تجمع‌های اعتراضی گسترده در اعتراض به اقدام‌های تبعیض‌آمیز طالبان برپا کرده‌اند اما مسئولان دولت طالبان علاوه بر اینکه به خواسته‌های مطرح شده در تجمع‌های اعتراضی مردم هیچ واکنش مثبتی نشان نداده‌اند، این اعتراض‌ها را به شدت سرکوب کرده‌اند.