امیدهای تیم ملی امید افغانستان بر باد رفت

تیم ملی زیر۲۳سال افغانستان از راهیابی به بازی‌های قهرمانی آسیا بازماند

لغو سفر تیم ملی فوتبال امید به بحرین برای بازی‌های قهرمانی آسیا بازیکنان این تیم را بسیار سرخورده کرده است - فیس‌بوک فدراسیون فوتبال افغانستان

تیم ملی فوتبال زیر ۲۳ سال افغانستان که از ۲۰ روز پیش برای شرکت در مرحله مقدماتی بازی‌های قهرمانی آسیا آماده می‌شد، از سفر به بحرین بازماند. فدراسیون فوتبال افغانستان در اعلامیه‌ای که در حساب فیس‌بوک این فدراسیون منتشر شده، اعلام کرده است که با وجود تلاش‌های فدراسیون فوتبال افغانستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل مشکلات موجود در این کشور، سفر تیم ملی فوتبال امید افغانستان به بحرین برای این بازی‌ها را لغو کرده است.

در همین حال فیروز مشعوف، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان، در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی گفت: «با وجود تمام مشکلات ناشی از سقوط دولت اشرف غنی در افغانستان، تیم ملی امید برای حضور در این رقابت‌ها آمادگی‌های لازم را به دست آورده بود، ولی به دلیل مشکلات موجود و بر اساس لایحه کنفدراسیون آسیا، این تیم نتوانست در زمان تعیین شده خود را به بحرین برساند.»

مشعوف افزود: «عمده‌ترین دلیل نرسیدن تیم ملی فوتبال امید به بحرین بسته بودن تمامی مسیرهای هوایی و زمینی در افغانستان بود.» با آنکه به گفته مشعوف، فدراسیون فوتبال افغانستان سعی کرده است تا بر خلاف عرف معمول حتی از طریق زمینی تیم ملی امید را از افغانستان خارج کند و به بحرین برساند، این تلاش‌ها به جایی نرسیده و اعضای تیم فوتبال زیر ۲۳ سال افغانستان نتوانسته‌اند سر وقت خود را به بحرین برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشعوف می‌گوید: «ما مسیر زمینی تورخم به پاکستان را بررسی کردیم. بسته بود. مسیر ایران هم به ویزا نیاز داشت و ۱۵ روز طول می‌کشید تا برای تیم ویزا صادر شود.» او توضیح داد: «ما حتی با کشور قطر تماس گرفتیم و از آن‌ها درخواست کردیم در پروازهای تخلیه، تیم امید را هم تا دوحه برسانند تا هماهنگی‌های لازم برای رفتن به بحرین انجام شود. با این حال، به گفته سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان، این تیم نتوانست خود را به‌موقع به دوحه برساند.

مشکل دیگری که تیم ملی امید را از بازی‌های قهرمانی آسیا محروم کرد، مشکلات مالی بود. فیروز مشعوف می‌گوید که مانند بیشتر نهادها، حساب بانکی فدراسیون فوتبال افغانستان نیز مسدود شده و این نهاد به حساب بانکی خود دسترسی نداشته است تا وجه لازم برای سفر را فراهم کند. به باور مشعوف، این سفر چیزی حدود ۷۰ هزار دلار هزینه داشت اما بسته بودن بانک‌ها و به دنبال آن بسته بودن حساب‌های بانکی نهادها باعث شد تا آنان نتوانند به‌موقع به وجوه مالی لازم دست یابند.

مشعوف می‌افزاید که پس از هماهنگی‌های لازم و اعلام همکاری سفارت قطر و کنفدراسیون فوتبال آسیا، امکان سفر تیم ملی امید افغانستان به بحرین میسر شده اما این سفر برای ۲۶ اکتبر هماهنگ شده است؛ در حالی که اولین بازی افغانستان مقابل بحرین برای روز ۲۵ اکتبر برنامه‌ریزی‌ شده بود و تیم ملی امید افغانستان یک بازی‌ خود را از دست می‌داد. به همین دلیل، کنفدراسیون فوتبال آسیا بر اساس قوانین خود از حضور افغانستان در بازی‌های قهرمانی آسیا صرف‌نظر کرد.

لغو سفر تیم ملی فوتبال امید به بحرین برای بازی‌های قهرمانی آسیا بازیکنان این تیم را بسیار سرخورده کرده است. تعدادی از آنان می‌گویند که با وجود مشکلات فراوانی که سر راه آنان وجود داشته، خود را از گوشه‌وکنار افغانستان برای تمرین به کابل رسانده‌اند اما حالا با دست رد کنفدراسیون فوتبال آسیا روبه‌رو شده‌اند.

نرسیدن تیم ملی فوتبال امید افغانستان به بازی‌های قهرمانی آسیا نگرانی‌ها از تکرار این شرایط برای تیم ملی افغانستان در بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا را به دنبال داشته است. با این حال، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گوید که خوشبختانه این نگرانی در قبال تیم ملی بزرگسالان وجود ندارد، زیرا تمامی بازیکنان تیم ملی بزرگسالان خارج از افغانستان‌اند و برای سفر مشکلی ندارند.

دور دوم مقدماتی فوتبال جام ملت‌های آسیا قرار است تا دو هفته دیگر برگزار شود و تیم ملی افغانستان در گروه E با تیم‌های قطر، عمان، هند و بنگلادش هم گروه است.

بیشتر از فوتبال