همسر نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی در ایران، اعتصاب غذا کرد

از زمانی که نازنین زاغری هنگام خروج از ایران، در فرودگاه بازداشت شد، تاکنون بیش از  ۲۰۰۰ روز می‌گذرد

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری- ISABEL INFANTES / AFP

همسر نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی-ایرانی محبوس در ایران، روز یکشنبه برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زد.

خانم زاغری- رتکلیف که تابعیت دوگانه دارد، سه سال است که به اتهام جاسوسی در ایران در حبس است؛ اتهامی که وی آن را به‌شدت تکذیب می‌کند. نازنین زاغری که مادر یک فرزند دختر است، تا کنون سه سال از پنج سال محکومیتش را در زندان سپری کرده است.  

ریچارد رتکلیف از دولت بریتانیا خواست تا در مقابل جمهوری اسلامی ایران با موضعی شجاعانه عمل کند.

از زمانی که نازنین زاغری هنگام خروج از ایران، در فرودگاه بازداشت شد، تاکنون بیش از  ۲۰۰۰ روز می‌گذرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچارد رتکلیف و گابریلا، دختر هفت ساله‌ او و نازنین، ماه گذشته در اشاره به  بلاتکلیفی خود میان دو دولت جمهوری اسلامی ایران و بریتانیا، در میدان پارلمان لندن یک تقویم بزرگ را به نمایش گذاشتند که تاریخ تحولات پرونده نازنین زاغری بر روی تصاویری از «مار و پله» بر آن نقش شده بود.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در توییتی ضمن اشاره به سپری شدن ۲۰۰۰ روز از بازداشت خانم زاغری در ایران، نوشت: «او امروز به نمازی‌ها و دیگر افرادی پیوست که چنین مدت طولانی و نامعقولی را در ایران زندانی بوده‌اند.» آقای مالی از جمهوری اسلامی ایران خواست تا تمامی افرادی را که «به اشتباه» بازداشت و زندانی کرده است، آزاد کند.

خود خانم زاغری- رتکلیف، نیز پیش‌تر در ماه ژانویه در اعتراض به محروم بودنش از دسترسی به امکانات پزشکی، دست به اعتصاب غذا زده بود.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زغری، پیش‌تر گفته بود که همراه با وکلای او یک درخواست ویژه به سازمان ملل متحد ارسال کرده است تا آن نهاد بین‌المللی با دولت‌های ایران و بریتانیا برای آزادی همسرش از ایران کار کند.

ریچارد رتکلیف گفت برای آزادی نازنین یک «دخالت فوری» لازم است، و هشدار داد که چنانچه بریتانیا و دیگر کشورها «گروگانگیری» شهروندان از سوی جمهوری اسلامی ایران را محکوم نکنند، دادگاهی شدن دوباره همسرش احتمالا «اجتناب‌ناپذیر» خواهد بود.