تلاش اتحادیه اروپا برای دستیابی به اتفاق نظر در مورد پناهجویان

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر نحوه مواجهه با موج احتمالی مهاجرت اتفاق نظر ندارند

JAAP ARRIENS / AFP

رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه، ۳۰ مهر، تلاش جدیدی را برای غلبه بر اختلافات خود در مورد نحوه برخورد با مهاجران آغاز کردند، اما مهم‌ترین مسایل از جمله تفاوت در دیدگاه‌های اعضای این اتحادیه همچنان پابرجا است.

در حالی که تعداد کل جمعیت مهاجران در مقایسه با جمعیت حدود ۴۵۰ میلیون نفری اتحادیه اروپا رقم اندکی است، اما تبلیغات گروه‌های ملی‌گرا و پوپولیست در سراسر اتحادیه اروپا علیه مهاجران، دستیابی به سازش بین ۲۷ عضو آن را دشوار می‌کند.

الکساندر شالنبرگ، صدراعظم جدید اتریش، با اشاره به تحولات افغانستان و ایجاد موج جدیدی از مهاجران گفت: «ماه‌های اخیر نشان داده است که فشار مهاجرت از بین نمی‌رود. در واقع دوباره در حال افزایش است.»

او گفت که تشدید کنترل بر مرزهای خارجی اتحادیه اروپا ضروری است و درخواست لیتوانی برای تأمین مالی زیرساخت‌های کنترل مرزی مانند هواپیماهای بدون سرنشین یا حصارها مورد تایید اتریش است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، مخالفت خود را با این درخواست نشان داد.

وی گفت: «من کاملاً به روشنی می‌گویم که دیدگاه دیرینه‌ای در کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا وجود دارد که هیچ گونه بودجه‌ای برای سیم خاردار کشیدن  و دیوار ساختن اختصاص نخواهد یافت.»

رهبران اتحادیه اروپا، کمیسیون اجرایی اتحادیه را موظف به ارائه پیشنهاد جایگرین کرده‌اند، بدون اینکه مبلغ مشخصی برای تمهیدات جدید تعیین کنند یا مشخص کنند در این مرحله این پول باید به چه چیزی اختصاص یابد.

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد که تنها حدود ۵۱۰۰ مهاجر در سال جاری تا کنون از طریق مدیترانه وارد اروپا شده‌اند و چندین هزار مهاجر نیز خود را به کشور‌های همسایه اتحادیه اروپا مانند بلاروس رسانده‌اند.

اما آژانس مرزی اتحادیه اروپا در ماه اکتبر گفت که تقریباً ۱۳۴ هزار نفر تلاش کرده‌اند تا امسال از طرق مختلف وارد اتحادیه اروپا شوند که تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از ارقام گزارش شده برای ۹ ماه اول سال ۲۰۱۹، و قبل از شروع همه گیری کرونا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوکزامبورگ، آلمان، فرانسه، هلند و بلژیک میزبان اغلب مهاجرانی بوده‌اند که در موج مهاجرت سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ خود را به اتحادیه اروپا رساندند.

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، گفت که تکرار آن رویداد درست نیست و خواستار اقداماتی برای محافظت از مرزهای خارجی در برابر مهاجرت‌های غیرقانونی و کمک به پناهجویان شد.

او گفت: «همه ۲۷ عضو اتحادیه باید با هم هماهنگ باشیم.»

اظهارات او اشاره‌ای است به خصومت‌های پیش آمده پس از موج مهاجرت سال ۲۰۱۵. در آن زمان لهستان و مجارستان از پذیرش پناهجویان خودداری کردند.

از سوی دیگر اختلافات با بلاروس هم تشدید شده است. اتحادیه اروپا می‌گوید بلاروس مهاجرت را به عنوان نوعی از جنگ ترکیبی برای فشار بر اتحادیه اروپا تشویق می‌کند. رابطه بلاروس و اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه مینسک در وضعیت بدی قرار دارد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس ارتباط این دو موضوع با هم را این موضوع را رد کرده و اتحادیه اروپا را مسئول ایجاد بحران انسانی در مرز کشورش دانسته است.

فون در لاین در یک کنفرانس خبری گفته بود: «ما به فشار بر رژیم لوکاشنکو ادامه خواهیم داد و اتحادیه مایل به بررسی تحریم‌های بیشتر است.»

رئیس‌جمهوری لیتوانی، گیتاناس ناوسدا، گفت که برای دفاع از اتحادیه اروپا در کوتاه‌مدت در برابر فشار مهاجرانی که از بلاروس می‌آیند به ایجاد موانع فیزیکی در مرزها نیاز است.

او گفت: «هیچ کس نمی‌داند فردا چه اتفاقی می افتد. شاید سه، چهار، پنج هزار مهاجر همزمان در مرز بمانند یا در نقاط مختلف تلاش کنند از مرز عبور کنند... ما باید قاطع باشیم.»

نخست وزیر لوکزامبورگ گفت: «اتحادیه اروپا باید به جای اعمال تحریم‌های بیشتر، با مینسک و مسکو برای یافتن راه‌حل صحبت کند.» 

وی همچنین خواستار توجه به حقوق بشر شد.

اتحادیه اروپا قوانین پناهندگی و حفاظت از مرزهای خارجی خود را از زمانی که شش سال پیش بیش از یک میلیون پناهجو و مهاجر از طریق دریای مدیترانه به اروپا رسیدند، تشدید کرد و با کشورهایی مانند ترکیه و لیبی برای توقف موج مهاجران به توافق رسید.

بیشتر از جهان