گامی دیگر برای افزایش جمعیت فقرا؛ پول و زمین در ازای فرزند‌آوری

طرح جوانی جمعیت، حمایت از خانواده‌ یا افزایش جمعیت فقیر کشور؟

  طرح «جوانی جمعیت» اقدام مجلس یازدهم برای تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای است‌ـ عکس از ایرنا

زهره الهیان، نماینده مجلس، گفت: «در طرح جوانی جمعیت، به فرزند اول ۱۰ میلیون، فرزند دوم ۲۰ میلیون و فرزند سوم ۳۰ میلیون تومان در بدو تولد تعلق می‌گیرد.» به گفته او، در قالب این طرح به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند نیز در شهرستان‌ها ۲۰۰ متر زمین داده می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس مشوق‌های جدیدی را برای خانواده‌ها در قبال تولد فرزندان در نظر گرفته است، در یک برنامه تلویزیونی گفت با تولد فرزند سوم، مبلغی برای سرمایه‌گذاری در بورس به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد. 

در واکنش به این سخنان، عباس عبدی، روزنامه‌نگار، در توییتی نوشت: «خیلی قدرتمندتر از ایشان وعده‌های خیلی کوچک‌تری دادند و اجرا نشد.‏ کدام زن و مرد عاقلی به وعده او حاضرند، اقدام به فرزندآوری کنند که حقوق چند روزشان را باید صرف هزینه پوشک ماهانه بچه کنند؟»

«طرح جمعیت و تعالی خانواده» معروف به طرح «جوانی جمعیت» اقدام مجلس یازدهم برای تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای است. رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۲ از کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور خواست افزایش جمعیت کشور را در دستور کار قرار دهند. پس از اینکه سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای به نهادهای اجرایی ابلاغ شد، رسانه‌های وابسته به حکومت ایران تبلیغات در مورد وجود بحران جمعیت در ایران آغاز کردند. هم‌زمان برای مواردی مثل پیشگیری از بارداری ناخواسته و سقط‌ جنین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی ایجاد شد و کار به آن‌جا رسید که مجلس شورای اسلامی برای حذف غربالگری پیش از تولد نیز اقدام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگاه‌های حاکمیتی در حالی ادعا می‌کنند ایران با بحران جمعیت مواجه است که در چهار دهه گذشته، افزایش مشکلات اقتصادی، ناپایداری‌های اجتماعی و نبودِ آزادی‌های مدنی انگیزه بسیاری از جوانان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری را از بین برده است. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی به‌جای حل مشکلاتی که ریشه در سیاست‌های اجرایی دارد، درصدد افزایش جمعیت فقیر کشورند.

طرح‌ تعالی جمعیت و خانواده مشوق‌هایی برای فرزندآوری در نظر گرفته است که با در نظر گرفتن هزینه‌های روز جامعه، مبلغ قابل‌توجهی به‌ حساب نمی‌آید. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که در حال حاضر، هزینه‌های بارداری، زایمان، نگهداری از نوزاد و کودک چند برابر بیشتر از مشوق‌هایی است که مجلس یازدهم در نظر گرفته است اما در صورتی‌ که کیفیت زندگی کاهش پیدا کند، رقم‌هایی مثل ۲۰ و ۳۰ میلیون شاید موردتوجه قرار بگیرد.

فعالان مدنی بارها تذکر داده‌اند آنچه در نهایت از دل این طرح بیرون می‌آید تولد کودکان فقیری است که از کمترین امکانات طبیعی و حقوق شهروندی برخوردار نیستند، چرا که حتی خانواده‌های قشر متوسط نیز حاضر نیستند با این مشوق‌ها اقدام به فرزندآوری کنند. 

طرح تعالی جمعیت پشت‌پرده‌ای نیز دارد که آن افزایش جمعیت شیعه و در نتیجه، قدرت جمهوری اسلامی است. پیش‌تر، امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت، گفته بود حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه سالیانه این طرح است و برای تامین منابع آن، حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان نیاز است. او مدعی شده بود: «در این طرح، ما به دنبال حمایت از خانواده‌ها هستیم.»

پیش‌تر اشرف سماوات، رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که طرح جوانی جمعیت ناهنجاری، مرگ و معلولیت را افزایش می‌دهد. شهلا کاظمی‌پور، استاد جمعیت‌شناسی، نیز با بیان اینکه برای حل مشکل جمعیت، باید مشکلات اجتماعی کاهش پیدا کند، گفته بود: «تاخیر ازدواج و فرزندآوری ایرانیان دلایل بسیاری دارد و جوانان ایرانی در صورت توسعه پایدار، رشد اقتصادی بالا و امنیت اجتماعی و اقتصادی که بر مبنای آن بتوانند برای زندگی‌ خود برنامه‌ریزی کنند، به ازدواج و فرزندآوری تمایل دارند.»