تقریبا همه مردم ایران دست‌کم یک‌بار به کرونا مبتلا شده‌اند

با وجود تماس گسترده جمعیت با ویروس کرونا، مصونیت جمعی از طریق ابتلای طبیعی در ایران به‌دست نیامده است

براساس یک پژوهش، نرخ ابتلا به کرونا در ۱۱ استان ایران، بیش از ۱۰۰ درصد بوده است- ATTA KENARE / AFP

به گزارش نشریه نیوساینتیست، نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که تقریبا همه مردم ایران در برهه‌ای از همه‌گیری کووید-۱۹ به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و برخی نیز بیش از یک‌بار این بیماری را گرفته‌اند، اما کشور هنوز به مصونیت جمعی نرسیده است.

براساس این گزارش، به‌جای رسیدن به مصونیت جمعی، ایران گرفتار موج جدید مرگ‌ومیرهای ناشی از سویه دلتای ویروس کرونا شده است. 

آمار مبتلایان روزانه به بیماری کووید-۱۹ در طول نزدیک به یک ماه گذشته، در کشور ۸۴میلیون نفری ایران نسبتا پایین آمده بود، اما حالا به‌نظر می‌رسد که با گسترش دوباره ابتلا به ویروس، در آستانه موج ششم کرونا قرار دارد. تا ۲۷ مهرماه (۲۰ اکتبر)، تعداد مبتلایان روزانه در ایران دوباره از مرز ۱۰هزار نفر فراتر رفت. هم‌زمان آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۲۴هزار نفر رسیده و این درحالی است که مقام‌های کشور اعتراف کرده‌اند تعداد واقعی مرگ‌ومیرها در اثر کرونا می‌تواند تا دوبرابر آمار اعلام‌شده باشد. در اوج موج پنجم، تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا بیش از ۵۰۰ نفر بود.

ماهان غفاری، پژوهشگر همه‌گیرشناسی در دانشگاه آکسفورد به نشریه نیوساینتیست گفت که او و همکارانش برای حل مشکل کمبود اطلاعات مربوط به مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا در سطح استان‌های ایران، با تجزیه‌وتحلیل تعداد مرگ‌ومیر ثبت‌شده در سازمان ملی ثبت احوال ایران و مقایسه آن‌ها با تعداد مرگ‌ها در سال‌های گذشته، از رقم مرگ‌ومیر اضافه‌بر معمول، به‌عنوان شاخصی برای برآورد تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-۱۹ و میزان قرار گرفتن جمعیت در معرض ویروس استفاده کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران به این ترتیب پویایی همه‌گیری کرونا در ایران را از ژانویه ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ بازسازی کرده‌اند. آن‌ها با استفاده از رقم جهانی «نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از عفونت» (IFR) یعنی درصد افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند و تقسیم کردن تعداد مرگ‌های اضافه بر معمول به آن رقم، میزان مبتلایان به بیماری و «نرخ حمله ویروسی» را در هر استان محاسبه کرده‌اند. 

به نوشته نیوساینتیست، نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که کل جمعیت آلوده به ویروس کرونا احتمالا در بسیاری از استان‌های ایران، بسیار زیاد است. تجزیه‌وتحلیل آمارها تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که نرخ ابتلا به کرونا در ۱۱ استان ایران، بیش از ۱۰۰ درصد بوده است، یعنی برخی افراد بیش از یک‌بار به بیماری مبتلا شده‌اند. بیشترین میزان ابتلا در استان سیستان و بلوچستان مشاهده و نرخ حمله ویروسی در آنجا ۲۵۹ درصد تخمین زده شده است. اگر این برآورد درست باشد، به این معنا خواهد بود که اکثر مردم در این استان دوبار و برخی حتی برای بار سوم هم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. پژوهشگران نتیجه می‌گیرند که مصونیت جمعی از طریق ابتلای طبیعی در ایران به‌رغم تماس گسترده با ویروس سارس-کوو-۲ به‌دست نیامده، که دلیل آن احتمالا کاهش ایمنی ناشی از ابتلا در طول زمان و گسترش سویه‌های جدید ویروس مانند دلتا است. 

به گفته متخصصان، در حال حاضر «ایمن‌ترین و موثرترین راه برای دستیابی به مصونیت جمعی، واکسیناسیون است».

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته اعلام کرد که واکسیناسیون کرونا در ایران باید به میزان ۸۰ درصد برسد. اما آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تنها ۳۵ درصد از ایرانیان با تزریق هر دو دوز واکسن به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و ۷۵ درصد افراد هم تنها یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. این درحالی است که به نظر می‌رسد ارقام منتشرشده وزارت بهداشت  درصد بزرگسالان واکسینه‌شده بالاتر از یک سن مشخص باشد و نه درصد واکسن‌زدگان در کل جمعیت، اما به‌طور دقیق معلوم نیست.