وزیر خارجه بریتانیا خواستار «استفاده فوری» ایران از فرصت مذاکره درباره برجام شد

لیز تراس: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شکل بی‌سابقه‌ای توسعه پیدا کرده است

عکس از صفحه توییتر وزیر خارجه بریتانیا @trussliz

وزیر امور خارجه بریتانیا در جریان سفرش به عربستان سعودی، در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط، ضمن ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت که این کشور در حوزه یادشده به درجه‌ بی‌سابقه‌ای از توسعه رسیده است و تاکید کرد که تهران باید از فرصت ارائه شده برای مذاکره فورا استفاده کند.

لیز تراس در این مصاحبه که روز پنجشنبه منتشر شد، گفته است: «ما نمی‌خواهیم دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای را شاهد باشیم. هر روز که ایران بازگشت به مذاکرات درباره برجام را به تاخیر می‌اندازد و به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، فرصت‌های دیپلماسی و ارزش عدم اشاعه توافق کاهش می‌یابد. پیشنهاد فعلی نمی‌تواند به طور نامحدود روی میز بماند و رژیم (ایران) باید از فرصت ارائه شده فورا استفاده کند.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، جمهوری اسلامی ایران نیز تعهدات خود را نادیده گرفت و مذاکرات غیرمستقیم دو طرف برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهداتشان در توافق، هم پس از شش دور مذاکره، همچنان به نتیجه نرسیده است. هنوز مشخص نیست دولت جدید جمهوری اسلامی ایران چه زمان به مذاکرات وین که با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام -بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان- برگزار می‌شود، بازخواهد گشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه بریتانیا در مورد جنگ یمن نیز گفت: «ما همچنان از درگیری‌های جاری و بحران انسانی در یمن، از جمله حمله حوثی‌ها به مأرب، نگرانیم. من در جلسات امروز خود، از نظم عربستان در برابر افزایش حملات در مرز استقبال کردم. ما می‌دانیم که حل‌وفصل سیاسی تنها راه دستیابی به ثبات درازمدت در یمن و مقابله با بحران انسانی جدی آن است. به همین دلیل است که ما با جامعه بین‌المللی، از جمله از طریق گروه ۵ و گروه چهارگانه درباره یمن (ایالات متحده، بریتانیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) کار می‌کنیم تا بر حوثی‌ها فشار سیاسی وارد کنیم که وارد گفت‌وگو شوند.»

لیز تراس اضافه کرد: «ما همچنین از روند صلح به رهبری هانس گراندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، به‌طور کامل حمایت می‌کنیم و از دو طرف می‌خواهیم که سازنده عمل کنند. به همین دلیل است که ما از بازگشت نخست‌وزیر یمن به عدن استقبال می‌کنیم. همچنین یک فرصت واقعی برای کاهش تنش‌ها در جنوب یمن و اجرای توافقنامه ریاض وجود دارد و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم در صحنه شاهد باشیم.»

تهران در جنگ یمن از شورشیان حوثی حمایت می‌کند و ریاض حامی دولت قانونی یمن است که نزد جامعه بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته می‌شود. تلاش‌های عربستان سعودی و سازمان ملل متحد برای مذاکره با حوثی‌ها و توافق برای اجرای یک آتش‌بس سراسری و پایدار در یمن تاکنون نتیجه‌‌ای نداشته است.
در سال‌های گذشته، روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به دلیل اختلاف سر برخی مسائل عمده منطقه‌ای مانند یمن و سوریه به تیرگی گرایید و در نهایت، پس از حمله به مراکز دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد، کاملا قطع شد. دو کشور در بغداد و با میانجی‌گری دولت عراق، مذاکراتی را برای حل‌وفصل اختلاف‌ها برگزار کرده‌اند.

لیز تراس در ادامه، نخستین سفر خود به عربستان سعودی در مقام وزیر خارجه بریتانیا را «بسیار سازنده و مثبت» توصیف کرد و گفت: «با وزیر امور خارجه، وزیر انرژی و مشاور امنیت ملی دیدار کردم و مباحثات ما بر روابط دوجانبه قوی از جمله تجارت و افزایش همکاری در نحوه رسیدگی به مسائل و مشکلاتی مانند امنیت منطقه‌ای و تغییرات آب‌وهوایی متمرکز بود.»

وزیر خارجه بریتانیا پس از عربستان سعودی، به قطر سفر کرد. وی پیش‌تر در روز دوشنبه در لندن، با همتای اماراتی خود نیز دیدار کرده بود.