دو دهه تلاش اسرائیل در جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران

گاهشمار اقدامات اسرائیل از زمان افشای وجود تأسیسات زیرزمینی نطنز

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دستاوردهای هسته‌ای جدید ایران را در روز ملی انرژی هسته‌ای ایران بررسی می‌کند-Iranian Presidency Office/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS

نشریه اسرائیلی جروزلم پست (اورشلیم پست) در مطلبی به سابقه فعالیت‌های دولت این کشور برای کارشکنی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخته، و گاهشمار رویدادهای دو دهه گذشته را بر شمرده است.

سال ۲۰۰۲

شورای ملی مقاومت،‌ نام دیگر سازمان مجاهدین خلق ایران،‌ در یک نشست خبری از وجود تأسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم در نطنز خبر داد. ایران با درس گرفتن از تجربه عراق که نیروگاه هسته‌ای اوزیراک را روی زمین ساخته بود و در حمله هوایی اسرائیل در سال ۱۹۸۱ نابود شد، کارخانه نطنز را زیر زمین بنا کرد. ظن این می‌رود که اطلاعات مربوط به تأسیسات نظنز را موساد در اختیار سازمان مجاهدین خلق گذاشته بود.

سال ۲۰۰۷

منبع نیروی لازم برای تنظیم ولتاژ جریان برق در تأسیسات غنی‌سازی نطنز منفجر شد و ده‌ها سانتریفوژ را از بین برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۲۰۱۰

استاکس‌نت، ویروسی که گفته می‌شود از سوی اسرائیل و آمریکا تکمیل شده بود، ‌در تأسیسات نطنز رخنه کرد، بیش از هزار سانتریفوژ را نابود کرد و برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر انداخت. رمز استاکس‌نت باعث شد موتورهای سانتریفوژها سرعتشان را زیاد و کم کنند و در نتیجه منفجر شوند.

اوت سال ۲۰۲۰

انفجاری در تأسیسات نطنز باعث تخریب آبشاری از سانتریفوژها شد و روند تکمیل سانتریفوژهای پیشرفته را بنا به تخمین، یک تا دو سال عقب انداخت.

روزنامه جروزلم پست این حادثه را هشداری بازدارنده از سوی اسرائیل به ایران خواند با این هدف که نشان بدهد اسرائیل خط قرمزهایی برای تحمل برنامه هسته‌ای ایران دارد.

مارس ۲۰۲۱

صبح یکشنبه،‌ «حادثه»ای در شبکه توزیع برق تأسیسات نطنز رخ داد که بنا به گزارش‌ها، ظاهرا بر اثر حمله سایبری اسرائیل بود. ایران بعد از ترمیم آسیب‌های انفجار سال ۲۰۲۰،‌ تازه تأسیسات نطنز را دوباره راه‌اندازی کرده بود.